نقل و انتقال بیش از ۲۰۰ دلار در ماه غیرقانونی اعلام شد

«بلومبرگ» گزارش داد آرژانتین با هدف نجات اقتصاد فلج خود و مقابله با فرار مالیاتی کنترل بر سرمایه را تشدید می کند. دولت این کشور برای جلوگیری از خروج دلار، با پرداخت مالیات دو برابری به هر آرژانتینی فقط اجازه مبادله ماهیانه ۲۰۰ دلار آمریکا را در بانک می دهد.

به گزارش تحریریه، تارنمای بلومبرگ در گزارشی نوشت دولت آرژانتین پیش از انتخابات کنترل بر سرمایه را تشدید می کند. در همین چارچوب، بانک مرکزی آرژانتین خرید دلار را برای سرمایه گذاران دشوارتر می کند، این در حالی است که کنترل های شدید سرمایه ای نتوانسته فاصله بین نرخ ارز رسمی و ارزهای موازی را افزایش دهد.

نهادهای نظارتی در حال فشار وارد کردن بر شرکت های به اصطلاح «سهام آبی» هستند. این سهام ها پر نقدینگی‌ترین سهام بزرگترین شرکت‌ها هستندکه طی مدت زمان طولانی بازده پایدار خوبی نشان داده اند؛ جایی که سرمایه گذاران دارایی های خود را با ارز رسمی آرژانتین یعنی «پزوی» خریداری می کنند و آن‌ها را به دلار به خارج می‌فروشند تا ارز خارجی به دست آورند. این تدابیر با هدف پولشویی و فرار از مالیات صورت می گیرد.

کنترل ها آخرین تلاش دولت برای جلوگیری از خروج دلار از اقتصاد فلج شده آرژانتین است. این اقدامات مجموعه ای از ارزهای موازی را ایجاد کرده است که در آن واحد پول آرژانتین با نرخ ارز ضعیف تری نسبت به ارز رسمی مبادله می شود. به نوبه خود، تنظیم کننده ها سعی می کنند این شکاف بزرگ را قبل از انتخابات میان دوره ای در ماه نوامبر متوقف کنند، زیرا ثبات ارزی به عنوان کلید موفقیت انتخاباتی ائتلاف شناخته می شود.

بانک مرکزی اعمال کنترل بر سرمایه را حتی قبل از روی کار آمدن «آلبرتو فرناندز» رئیس جمهوری این کشور در دسامبر ۲۰۱۹ و زمانی که آرژانتین برای پرداخت بدهی خارجی خود به شکست مواجه شده بود، آغاز کرد.

آرژانتینی ها فقط می توانند ماهیانه ۲۰۰ دلار آمریکا را در بانک مبادله کنند و علاوه بر این، باید دو مالیات نیز بپردازند.

Argentina crisis warning: IMF steps in to offer financial rescue package |  World | News | Express.co.uk

ماه گذشته، مقامات محدودیت عملیات مبادلات درجه یک را افزایش دادند و میزان اوراق قرضه ای را که معامله گران می توانند در سیستم عامل های باز و تحت نظارت بفروشند، محدود کردند. در نتیجه، تقاضای دلار توسط دلالان به بازار فرابورس منتقل شده است.

نرخ تبدیل ارز جدید در حال دور شدن از سهام آبی است که در پلتفرم های باز معامله می شود و معامله گران می توانند آن را در صفحه نمایش خود مشاهده کنند. چند روز قبل پزو در بازار فرابورس با قیمت هر یک دلار به قیمت ۱۷۸.۵ پزو معامله می شد که ۴.۲ درصد ضعیف تر از پلتفرم های باز بود.

با افزایش نرخ تورم به بالای ۵۰ درصد، تقاضا برای دلار در بانک ها رو به بهبود است و گمانه زنی ها مبنی بر این که بانک مرکزی پس از انتخابات اجازه کاهش سریع نرخ ارز رسمی را می دهد، افزایش می یابد. بر اساس آخرین داده های بانک مرکزی، حدود ۴۴۳ هزار نفر در ماه ژوئن دلار خریداری کردند، در حالی که این میزان در ماه می ۳۰۴ هزار تن بود.

پایان/

۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =