عبدالباری عطوان: تحولات افغانستان باعث هراس اسرائیل شده است

«عبدالباری عطوان» معتقد است آمریکا در افغانستان شکست سختی خورده است و این کشور دیگر هژمون جهان نیست. امپراتوری آمریکا به دلیل حماقت و قلدری آن در حال اضمحلال است و همین امر باعث ترس رژیم اسرائیل شده است.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در فایلی که در «یوتیوب» درباره تحولات افغانستان منتشر کرد، اظهار داشت: افغانستان هنوز هم موضوع داغ این روزها است. کسی نمی داند که تحولات این کشور به چه سمتی خواهد رفت. در فرودگاه کابل رسوایی بزرگی به بار آمد که به لکه ننگی برای آمریکا و جهان غرب تبدیل شد. آمریکا در افغانستان شکست سختی خورد و اکنون طالبان پیروز شده است.

وی افزود: دو دیدگاه درباره تحولات افغانستان وجود دارد یک نظر می گوید نمایشی در جریان است و توافقی میان آمریکا و جریان طالبان وجود دارد. برخی دیگر اعتقاد دارند ایالات متحده در افغانستان شکست خورده است. همه غربی ها از جمله رییس جمهوری آلمان به این موضوع اعتراف کرده اند که آمریکا در افغانستان شکست خورده است. 

عطوان گفت: این شکست آمریکا از شکست آن ها در ویتنام هم سخت تر است. زیرا طالبان در شکست آمریکا از پشتیانی هیچ کشوری برخوردار نبود. آمریکا بیش از ۲ هزار میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرد و بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ تن از نیروهای آن در این کشور کشته شدند. تعداد زخمی های آمریکا در افغانستان بیش از ۲۰ هزار تن است. این زیان های آمریکا نشان می دهد که نمایشی در کار نیست.

به باور عطوان، اکنون ترس آمریکا را فراگرفته است و این کشور دیگر ژاندارم جهان نیست. امپراتوری آمریکا به دلیل حماقت و قلدری آن در حال پایان یافتن است. ۲ هزار و ۵۰۰ سرباز عقب نشینی کردند و قرار است ۷ هزار تن هم از طریق فرودگاه کابل این کشور را ترک کنند.

 این تحلیلگر برجسته جهان عرب ادامه داد: اسرائیلی ها هم اکنون در وحشت به سر می برند. آنها نگرانند که این تحولات در فلسطین اشغالی هم تکرار شود. زیرا اگر این اتفاق رخ بدهد اسرائیلی ها راهی جز فرار از طریق دریا ندارند زیرا این تنها گزینه فراروی آنها است. موضوع افغانستان باعث آشفتگی رژیم اشغالگر شده است.

پایان/

۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳
کد خبر: 12020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =