بلومبرگ: متخصصان جوابی برای نگرانی واکسینه شده ها ندارند

«بلومبرگ» نوشت در حالی که افراد واکسینه شده نسبت به شرایط خود و آینده نگران هستند و دانشمندان و متخصصان هیچ پاسخی برای آن ها ندارند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی به عنوان «واکسینه شده ها نگران هستند و دانشمندان هیچ پاسخی ندارند» در مورد تاثیر واکسیناسیون در مقابل ویروس کرونا آورده است: به نظر می رسد افراد واکسینه شده با نرخ بالا و شگفت آوری به ویروس کرونا مبتلا می شوند اما دقیقا چه مدت بعد مشخص نیست و همچنین مشخص نیست که چقدر احتمال دارد ویروس را به دیگران منتقل کنند. اکنون، نگرانی فزاینده ای وجود دارد مبنی بر اینکه افراد واکسینه شده بیش از آنچه تصور می شد در برابر بیماری های جدی آسیب پذیر هستند. 

مطالعات علمی و پاسخ های مشخص و کافی در این زمینه وجود ندارد، موضوعی که باعث می شود سیاست گذاران عمومی و مدیران شرکت ها، برنامه هایی را بر اساس اطلاعات پراکنده تدوین کنند. در حالی که برخی در حال ادامه دستورات استفاده از ماسک یا تاخیر در بازگشایی شرکت ها هستند، برخی دیگر از عدم وجود دلایل کافی برای توجیه ماندن در این وضعیت صحبت می کنند. همه این ها می تواند مانند یک آشفتگی به نظر برسد.

«تام فریدن» رئیس سابق مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ آمریکا (سی‌دی‌سی) می گوید: «ما باید در مورد آنچه می دانیم و آنچه نمی دانیم فروتن باشیم. چند نکته وجود دارد که می توانیم به طور قطعی بگوییم. یکی این است که پاسخ به این سوال سخت است».

در صورت عدم وجود پیام های واضح از سوی سازمان بهداشت عمومی، افراد واکسینه شده در مورد نحوه محافظت از خود دچار سردرگمی می شوند. این که آنها چقدر آسیب پذیر هستند تنها متغیر کلیدی نیست بلکه برای مقامات بهداشت عمومی مهم است که سعی کنند بدانند چه موقع ممکن است نیاز به تزریق اضافی باشد یا اینکه چه زمانی در میان این موج های جدید کاهش محدودیت ها را اجرا کنند. در مقیاس کوچکتر، به عنوان نمونه این ناشناخته ها موجب می شود تا دوستداران موسیقی را مردد کند که به دیدن کنسرت بروند یا باعث ایجاد دور جدیدی از اختلافات در میان والدین شود؛ والدینی که به این فکر می کنند، آیا رفتن فرزندانشان به مدرسه کار درستی است یا خیر.  

به جای پاسخ به این پرسش ها، آنچه به دست آمده مجموعه ای از مطالعات موردی است که نشانگر پیشرفت غیرمنتظره روند بیماری است. متغیرهایی از جمله زمانی که بررسی ها انجام شد، آیا نوع دلتا وجود داشت، چه مقدار از مردم واکسینه شده بودند و حتی آب و هوا در آن زمان چگونه بود. چیزی که مقایسه نتایج و بررسی الگوها را دشوار می کند، این است که بدانیم کدام داده ها در نهایت می توانند نقش بیشتری داشته باشند.

«مونیکا گاندی» متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه کالیفورنیا سان فرانسیسکو می گوید: «کاملا واضح است که ما پیشرفت غیر منتظره ای در روند بیماری داریم و اینک همه ما کسی را می شناسیم که به این بیماری مبتلا شده است. اما اطلاعات بالینی زیادی نداریم».

یکی از مشهورترین شیوع کووید 19 در میان افراد واکسینه شده در شهر ساحلی کوچک پروینستاون ماساچوست رخ داد، زیرا هزاران واکسینه شده و واکسینه نشده باهم در چهارشنبه آخر ژوئیه در جشن رقص و مهمانی های خانگی گرد هم آمدند تا تعطیلات را جشن بگیرند. به نظر می رسد که این رخداد نقطه آغاز شیوع مجدد کرونا بوده است. حدود سه چهارم از 469 مورد ابتلا در بین افراد واکسینه شده بود.

نویسندگان مطالعه موردی مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ آمریکا گفتند این ممکن است به این معنی باشد که آنها به همان اندازه واکسینه نشده ها احتمال انتقال کووید 19 را دارند. با این وجود آنها هشدار دادند، به این دلیل که هر روز افراد بیشتری واکسینه می شوند، طبیعی است که سهم بیشتری از افراد مبتلا به کووید 19 را نیز به خود اختصاص دهند. این حادثه سی‌دی‌سی را بر آن داشت که توصیه ای را که چند هفته قبل صادر کرده بود، تغییر دهد و بار دیگر از واکسینه شده ها بخواهد که در شرایط خاصی ماسک بزنند.

گاندی در یک ایمیل گفت: میزان شیوع علائم خفیف در این جمعیت به دلیل افزایش آمد و شدهای خانگی، بارندگی آخر هفته، صرف زمان زیاد خارج از خانه و تعامل افراد واکسینه و واکسینه نشده بیشتر شده است.

در همین حال، مطالعه موردی بسیار وسیع تری از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ آمریکا در مورد مبتلاها در ایالت نیویورک نشان داد که تعداد مبتلاها از ماه می به طور پیوسته افزایش یافته است و تقریبا 4 درصد موارد را تا اواسط ژوییه تشکیل می دهد. این محققان هشدار دادند عواملی مانند کاهش محدودیت های بهداشت عمومی و افزایش سرایت نوع دلتا ممکن است بر نتایج تاثیر بگذارد.

پایان/

۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۴
کد خبر: 12050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =