نشست بغداد فرصتی برای تنش زدایی عربی - ایرانی

تحولات در افغانستان بی اعتمادی به سیاست های کاخ سفید را افزایش داده است؛ کشورهای عربی اکنون اطمینان خود به واشنگتن در تامین امنیت را از دست داده اند و تلاش می کنند با حضور در نشست سران کشورهای منطقه در بغداد به طور تاکتیکی روابط خود را با ایران بهبود بخشند.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی درباره نشست سران کشورهای منطقه که قرار است به زودی در بغداد برگزار شود نوشت، عراق از ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خواسته است که در نشست بغداد که با هدف مهار تنش ها برگزار می شود، حضور یابند. مسوولان این کشور می گویند در این نشست مسائلی مانند جنگ یمن، تحولات لبنان و بحران های آبی در سطح منطقه بررسی خواهد شد و شاید گام دیگری برای نزدیکی عربستان و ایران هم برداشته شود.

به نوشته روزنامه رای الیوم، پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان در سال ۲۰۱۹ میلادی که سبب متوقف شدن نیمی از تولید نفت عربستان برای مدتی شد تنش ها میان عربستان و ایران افزایش یافت و ریاض، ایران را در این زمینه متهم کرد و تهران نیز ادعاها علیه خود را تکذیب کرد.

دو کشور درباره جنگ یمن اختلاف نظر دارند و از سال ۲۰۱۶ روابط خود را قطع کرده اند اما در آوریل گذشته مذاکراتی را با میانجی گری عراق آغاز کرده اند. عربستان از احیای توافق هسته ای ایران که سبب کاهش تحریم ها علیه تهران می شود، نگران است. مسوولان عراق امیدوارند که «ابراهیم رییسی» رییس جمهوری ایران و همچنین وزیرانی از کشورهای عربستان و امارات در این نشست، حضور یابند. یک مسوول نزدیک به «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق گفت اگر بتوان وزیران امور خارجه را روی یک میز گردهم آورد، می توان این اقدام را گشایشی در پایان دادن به تنش میان ایران و کشورهای خلیج فارس به شمار آورد.

میزبانی عراق از دیدارهای محرمانه مقامات ایران و عربستان که پیش از این برگزار شد پیام های مثبتی از سوی تهران و کشورهای خلیج فارس بود که محتوای آن آمادگی آنها برای مذاکرات بیشتر است و راه برای افزایش این تلاش ها باز است. کشورهای عربی خلیج فارس که برای مدت طولاتی در تضمین امنیت خود روی واشنگتن حساب باز می کردند از یک طرف با نگرانی به از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای غربی می نگرند و از طرف دیگر پایان پر آشوب حضور آمریکا در افغانستان نظاره می کنند.

اندیشکده گروه بحران های بین الملل در گزارشی که در روز چند روز قبل در این زمینه منتشر کرد، آورده است احتمال رخ دادن درگیری ها در منطقه با این تصور عربستانی ها و اماراتی همراه شده است که نمی توان به واشنگتن اعتماد کرد. این موضوع سبب شده است که آنها به طور تاکتیکی برای تنش زدایی با تهران تلاش کنند.

پایان/

۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 12102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =