غیرممکن های بازار سهام ممکن شد، رشد دو برابری بازار

بلومبرگ در مورد درس های «وال استریت» و دیگر بازارهای سهام از دوران شیوع کووید ۱۹ نوشت که در این دوران غیرممکن ها در بازار سهام و اوراق قرضه به امری متداول و معمولی تبدیل شدند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی عنوان داشت با وجود اظهارنظرهای بی پایان افراد متخصص و فناوری پیشرفته ای که در بازارهای مالی به کار گرفته شده است، در مواقعی به نظر می رسد که هیچ کس چیزی نمی داند.

این شاید سخت ترین موضوع قابل درک طی یک سال و نیم گذشته باشد که طی آن رشد بازار سهام ایالات متحده با سریع ترین سرعت از سال ۱۹۳۲ دو برابر شد.

«استیو کیااورون» از فدرال هرمس می گوید: «اگر کسی در ماه مارس سال گذشته، هنگامی که کووید برای اولین بار شناخته شده بود، به من می گفت که ۱۸ ماه بعد ما سهم هایی خواهیم داشت که ارزش آن در دوره ۱۸ ماهه دو برابر شده است، من به آنها می خندیدم».  

بنابراین یکی از درس های مهم این دوره برای کیااورون این است که همیشه کمی احتیاط داشته باشد. او می گوید: «حتی اگر بتوانید ویروس را پیش بینی کنید، لزوما بازار را درست انتخاب نکرده اید. حتی اگر بتوانید نتیجه انتخابات را پیش بینی کنید، باز هم لزوما بازار را درست انتخاب نکرده اید».

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد پیش بینی ها در دوران همه گیری چقدر اشتباه بوده است. اگرچه معمول است که شرکت ها از پیش بینی های منتشر شده توسط تحلیلگران وال استریت بهتر عمل کنند اما درآمد شرکت های S&P ۵۰۰ در پنج فصل گذشته به طور متوسط ​​بیش از ۱۹ درصد با برآورد آنها اختلاف داشته است. قبل از همه گیری کرونا، تخمین های آنها حدود ۳ درصد اختلاف داشت. این عدم تطابق به این معنا بود که وقتی بازار خرسی در بدترین وضعیت خود در مارس ۲۰۲۰ قرار داشت، یکی از مفاهیم اساسی ارزش گذاری سهام یعنی «سطح شاخص نسبت به درآمد پیش بینی شده شرکت های آن»، باعث شد تا سهام ایالات متحده تقریبا یک پنجم گران تر از ارزش واقعی به نظر برسد.

Wall Street's Lesson From Covid: Sometimes We're All Clueless About Stock  Market - Bloomberg

شاید این بتواند توضیح دهد که چرا سرمایه گذاران سهام خود را در برابر معیارهای ارزشگذاری افزایش می دهند، که در بسیاری از موارد این معیارها ظاهرا نشان می دهد که سهام به همان اندازه گران است. با این وجود، هیچ توافق جدیدی وجود ندارد که سرمایه گذاران بتوانند انتظارات خود را بر اساس آن تقویت کنند. در میان استراتژیست های بانک های وال استریت که توسط بلومبرگ مورد بررسی قرار گرفته است، بالاترین برآورد پایان سال برای S&P ۵۰۰، میزان  ۴ هزار و۸۲۵ و پایین ترین آن ۳۸۰۰ است؛ این یعنی شاخص تقریبا ۲۷ درصد افزایش یافته است.

«جولیان امانوئل» استراتژیست اصلی سهام و مشتقات در کارگزاری «BTIG» که دارای رزومه ۳۰ ساله در وال استریت است، می گوید که احساس می کرد وقتی قبل از همه گیری در مورد بازارها صحبت می کرد، همه چیز را می دانست. با این حال، پیش بینی های او اشتباه از آب در آمدند. آن هم نه تنها در بازار سهام، بلکه در بازار اوراق قرضه که به نظر می رسد از آنچه که کتاب های درسی یا تاریخ عنوان می کنند، پیروی نمی کنند.

امانوئل خاطرنشان می کند که قیمت تولیدکننده با سرعتی بیش از  ۱۳ ساله گذشته در حال افزایش است و انتظار می رود که اقتصاد ایالات متحده با نرخ سالانه ۶.۲ درصد رشد کند؛ یعنی تقریبا سه برابر رشد نسبت به دهه قبل از همه گیری کرونا. شما انتظار دارید که اوراق قرضه در این شرایط به سرعت فروخته شود و بازدهی تولید کند تا بتواند هم با تورم و هم با فرصت های سرمایه گذاری موجود در یک محیط با رشد بالا همگام باشد. در چه دنیایی احتمال داشت تصور کنید که بازده ۱۰ ساله به ۱.۲ درصد نزدیک شود؟ او می گوید: موضوعی کاملا غیرممکن اکنون به معنای واقعی کلمه عادی است.

پایان/

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 12140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =