وضعیت فاجعه بار دخل و خرج دولت در تیر ماه/ فقط 9 درصد درامدهای نفتی وصول شد

در چهار ماهه ابتدایی امسال میزان تحقق درآمدهای نفتی نسبت به رقم مصوب 9 درصد بوده و حدود 65.9 هزار میلیارد تومان یعنی یک چهارم دریافت‌ها از محل تنخواه گردان خزانه و منابع سپرده تامین شده است.

به گزارش تحریریه، براساس گزارش خزانه داری کل کشور، عملکرد منابع و مصارف بودجه در چهار ماهه ابتدایی امسال بالغ بر 269 هزار و 700 میلیارد تومان بوده که حدود 65.9 هزار میلیارد تومان یعنی 24.5 درصد از رقم مذکور از محل تنخواه گردان خزانه و منابع سپرده تامین شده است.

براساس این گزارش، مجموعا 203 هزار و 800 میلیارد تومان منابع بودجه در چهار ماهه امسال محقق شده که بخش اعظم آن ناشی از تحقق درآمدها بخصوص درآمدهای مالیاتی و گمرکی بوده است.

در این دوره زمانی، حدود 119.8 هزار میلیارد تومان درآمدها محقق شده که نشاندهنده تحقق 78 درصدی رقم مصوب بودجه است. 

در چهار ماه ابتدایی امسال، صرفا بالغ بر 11.6 هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از صادرات نفت و فرآورده های نفتی حاصل شده که حدودا 9 درصد رقم مصوب بودجه برای این دوره زمانی است.

بخش اعظم درآمد 72.4 هزار میلیارد تومانی ناشی از فروش و واگذاری اوراق مالی اسلامی در چهار ماه ابتدایی امسال، بخاطر انتشار اسناد خزانه اسلامی بوده که به پرداخت اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای یا همان بودجه عمرانی اختصاص یافته است. در این دوره زمانی، حدود 59.8 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی منتشر شده و تخصیص یافته است.

در چهار ماه ابتدایی امسال، صرفا 5 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی به فروش رسیده و دولت موفق به فروش حدود 20 هزار میلیارد تومان اوراق منتشر شده دیگر نشده است. این آمار نشان می دهد دولت روحانی در این زمینه کارنامه مناسبی نداشته است.

وضعیت کسری بودجه در اواخر دولت روحانی آنقدر وخیم بوده است که ناچار به استفاده از ظرفیت ماده 125 قانون محاسبات عمومی کشور شده و حدود 15 هزار میلیارد تومان از محل منابع سپرده تامین شده است. در این ماده از قانون محاسبات آمده است: «خزانه مجاز است برای رفع احتیاجات خود از موجودی حسابهای اختصاصی از جمله حساب تمرکز درآمد شرکتهای دولتی و سپرده ‌موقتاً استفاده نماید مشروط بر این که بلافاصله پس از درخواست سازمان ذیربط وجوه استفاده شده را مسترد دارد».

پایان/

۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 12186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =