خبر رفع تحریم از منابع مسدود شده ایران در کره جنوبی جعلی است

خبر رفع تحریم از منابع مسدود شده ایران در کشور کره جنوبی جعلی است و با اهداف پیچیده منتشر شده است.

به گزارش تحریریه، خبری در رسانه های داخلی منتشر شد با این مضمون که آمریکا به کره جنوبی مجوز داده است تا از حدود 8 میلیارد دلار منابع مسدود شده ایران در این کشور با شرط واردات لوازم خانگی سامسونگ و ال جی رفع تحریم کند.

این خبرسازی ها معلوم نیست با چه هدفی در داخل انجام می شود، اما لازم به ذکر است که ایران برای واردات کالاهای غیرتحریمی از کشورهایی که مطالبات ایران در آنها به صورت منابع بلوکه شده وجود دارد نیازی به دریافت مجوز اوفک ندارد و تنها بی میلی دولت روحانی به باز کرن پنجره های تحریمی خارج از برجام مانع از اجرای چنین تصمیمی بود.

ایران در سال های گذشته هم می توانست در مقابل طلبی که از کره داریم کالاهایی را که قبلا وارد می کردیم مانند خودرو و لوازم خانگی وارد کند، اما دولت قبل تمایلی به این کار نداشت و ترجیح می داد همه چیز را به برجام جدید و ... گره بزند.

دولت روحانی واردات این اقلام را به بهانه مدیریت منابع ارزی ممنوع کرد و ارتباطی به تحریم ندارد، و البته دولت جدید نیز هنوز از تصمیم خود رونمایی نکرده است، اما در مقابل در 4 سال گذشته که تحریم های آمریکا احیا شده است بیش از 10 میلیارد دلار قطعات خودرویی که بخشی از آن با ارز ترجیحی معروف به دلار 4200 بوده؛ وارد کشور شده است و با قیمت های سرسام آور به مردم فروخته می شود.

دولت روحانی ترجیح می داد به شکل گیری رانت بزرگ برای مونتاژ کاران داخلی در حوزه واردات قطعات خودرویی و لوازم خانگی از چین بپردازد و با بهانه تحریم کشور را در وضعیت گرانی ممتد و برزخ کشنده نگاه دارد.

دولت رئیسی می تواند از منابع بلوکه شده در کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، هند و ... برای واردات کالاهای سرمایه ای و نوسازی صنایع استفاده کرده و بخشی را هم به واردات خودروهای هیبریدی اختصاص دهد تا با صرفه جویی سنگین در مصرف بنزین، درامدهای ارزی آتی خود را از محل صادرات بنزین اضافه کرده و کنترل بازار ارز را پس از چهار سال نابسامانی بی سابقه در اختیار بگیرد.

پایان/

۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
کد خبر: 12268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =