تحلیل اکونومیست از لابی برای ارسال واکسن آمریکایی

«اکونومیست» نوشت شیوع ویروس دلتا موجب رکود تورمی در اقتصاد جهان به ویژه در کشورهایی شد که دولت های آن ها قوانین سختگیرانه قرنطینه ای را اجرا می کنند.

به گزارش تحریریه، نشریه اکونومیست در مورد تاثیرات سویه های جدیدی کرونا بر اقتصاد جهانی نوشت، تابستان شگفتی های ناخوشایندی برای اقتصاد جهان به همراه داشته است. رشد اقتصادی آمریکا، اروپا و چین کندتر از آن چیزی شد که سرمایه گذاران انتظار داشتند. قیمت مصرف کننده به طور ناخوشایندی به ویژه در آمریکا در حال افزایش است. حتی در منطقه یورو که شیبی ملایم تر داشت نیز قیمت ها در ماه آگوست ۳ درصد بیشتر از سال قبل بود که بیشترین قیمت در یک دهه گذشته محسوب می شد. کمبود قطعات و نیروی کار، حمل و نقل کند و گران و تنوع گیج کننده اقدامات مربوط به قرنطینه اقتصاد کشورها را دچار مشکل کرده است.

شیوع و گسترش نوع جدید ویروس کرونا به نام «دلتا» عامل این مشکلات است اما روند تاثیرگذاری این ویروس بر اقتصاد در حال تغییر است. جهان به شیوه این ویروس عادت کرده بود زیرا امواج گوناگون این بیماری باعث توقف ناگهانی فعالیت ها شد و قیمت ها نیز در اثر آن تعدیل یا حتی کاهش یافت. در مقابل، دلتا مانند یک نیروی رکود تورمی به نظر می رسد که رشد را به طور چشمگیری کاهش اما تورم را افزایش می دهد.

دلتا بر هزینه های مصرف کننده در کشورهای ثروتمند سنگینی می کند اما باعث فروپاشی نمی شود. در کشورهایی که واکسن زیادی دارند، شیوع موارد دیگر کووید ۱۹ آنقدرها برای رفت و آمد مصرف کنندگان محدودیت ایجاد نمی کنند. بخش خدمات اروپا در میان موج دلتا بازگشایی شد.

به نظر می رسد مصرف کنندگان کمتر از این بیماری می ترسند حتی اگر افراد واکسینه نشده زیادی برای پر کردن بیمارستان ها وجود داشته باشد. یک سال پیش تعداد بخش های غذاخوری رستوران های آمریکایی در سال ۲۰۱۹ تقریبا نصف حال حاضر بود. در حال حاضر فعالیت در خدمات حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است، حتی اگر بیمارستان ها سه برابر بیشتر مراجعه کننده داشته باشد. در ژاپن نیز به نظر نمی رسد وضعیت فوق العاده ای که در توکیو ایجاد شده، مصرف کنندگان را از مغازه ها دور نگاه دارد. تنها در کشورهایی که سیاست های سختگیرانه ای برای از بین بردن ویروس در نظر گرفته شده است، مردم در خانه باقی مانده اند. استرالیا و نیوزلند در نتیجه قرنطینه با رکودهای جدیدی روبه رو هستند و به نظر می رسد بخش خدمات چین در حال کوچک شدن است.

در همین حال، گسترش نوع دلتا همچنان در عرضه جهانی کالا تداخل ایجاد کرده است، به ویژه برای آمریکایی ها که همیشه قصد خرید خودرو، دستگاه و وسایل ورزشی و غیره را دارند. شیوع بیماری در کشورهای جنوب شرقی آسیا با میزان پایین واکسیناسیون باعث تعطیلی موقت کارخانه های تولیدی و شبکه های لجستیکی شده؛ موضوعی که اختلال در زنجیره تامین را طولانی می کند. در آمریکا نیز خرده فروشانی همچون «گپ» و «نایک» از کاخ سفید برای اهدای واکسن بیشتر به ویتنام لابی کرده اند، زیرا کارخانه های آنان برای حفظ مشاغل بسیار مهم است. کمبودها در این عرصه باعث افزایش قیمت ها می شود.

https://www.economist.com/img/b/608/468/90/sites/default/files/images/2021/09/articles/body/20210904_ldc124.png

احیای بخش خدمات در حال حاضر تنها راه سریع برای رشد سریع است، زیرا این دقیقا همان نقطه ضعف است. در سه ماهه دوم سال هزینه های مربوط به خدمات خانوارهای آمریکایی تقریبا ۳ درصد کمتر از سطح آن در سال ۲۰۱۹ بوده است. اگر گسترش دلتا با صنایع خدماتی تداخل داشته باشد، محرک های بیشتر فقط تورم بیشتری ایجاد می کند.

همچنین سخت است که استدلال کنیم که ترس از ویروس باعث ترس مصرف کنندگان از هزینه ها می شود و بنابراین محدودیت های دولت برای کند کردن شیوع بیماری هزینه اقتصادی کمی دارد. اگر فشار بر بیمارستان ها باعث شود که حتی کشورهایی که مانند بریتانیا روند واکسیناسیون بالایی دارند، خدمات خود را در زمستان محدود کنند، آسیب اقتصادی زیاد و مزایای آن کمتر می شود. موج دلتا ممکن است به زودی فروکش کند و فشار بر اقتصاد جهان را کاهش دهد. اگر این گونه نباشد یا نوع دیگری از آن جایگزین دلتا شود، مبارزه با ویروس سخت تر می شود.

پایان/

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 12351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =