تداوم تورم در بخش مواد غذایی

هزینه های جهانی غذا به دلیل مشکلات ناشی از برداشت محصول و عوامل اقلیمی، به بالاترین سطح خود در یک دهه گذشته رسیده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» خبر داد که قیمت جهانی مواد غذایی از نظر محصولات زراعی کوچک به بالاترین سطح در یک دهه اخیر رسید و نگرانی ها را در مورد فشارهای تورمی افزایش داد.

پس از کاهش در دو ماه گذشته، محاسبه هزینه های مواد غذایی توسط سازمان ملل متحد در ماه آگوست ۳.۱ درصد افزایش یافت و به اوج خود در ماه می رسید. این افزایش به دلیل کاهش انتظارات برای تولید غلات، سرمازدگی که به محصولات نیشکر در پرورش دهندگان برتر برزیل آسیب می رساند، ارائه شد.

قیمت های جهانی مواد غذایی از سال گذشته تاکنون حدود ۳۳ درصد افزایش یافته است و خطرات تورمی را برای بانک های مرکزی و مصرف کنندگان و به ویژه برای کشورهای فقیرتر وابسته به واردات، افزایش داده است. زنجیره های تامین مواد غذایی نیز تحت تاثیر کمبود کارگر در شرایط همه گیری ویروس کرونا و افزایش هزینه حمل و نقل قرار گرفته است.

به گفته «عبدالرضا عباسیان» اقتصاددان ارشد سازمان فائو مستقر در رم، احتمال کاهش قیمت ها در ماه های آینده مطرح نخواهد بود.

عباسیان در  گفت وگوی تلفنی با این رسانه گفت: هنوز تمایل عمومی برای تداوم ثبات قیمتی وجود دارد. افزایش قیمت محصولات معمولا بهترین راه حل برای افزایش قیمت نهاده های تولید کشاورزان است. اما اخیرا عامل جدیدی که کنترل کمی روی آن وجود دارد نیز ایجاد شده و آن وضعیت آب و هوا است.

فائو چند روز قبل برآورد خود را برای ذخایر غلات جهان کاهش داد؛ این امر تا حدی به دلیل بدتر شدن چشم انداز تولید محصول گندم در پی خشکسالی طولانی مدت در آمریکای شمالی در کنار آب و هوای نامساعد در دیگر کشورهای تولیدکننده بزرگ مانند روسیه است. همچنین در کانادا نیز کمترین میزان موجودی در بیش از چهار دهه اخیر وجود خواهد داشت.

Economy of Niger - Wikipedia

شاخص هزینه غلات فائو در ماه گذشته ۳.۴ درصد افزایش یافت، در حالی که در این برآورد قیمت روغن های گیاهی ۶.۷ درصد افزایش و قیمت شکر تقریبا ۱۰ درصد افزایش یافت که بیشترین میزان در بیش از یک سال گذشته است. شرایط آب و هوایی همچنان موضوعی کلیدی باقی می‌ماند و بازار از نزدیک به گزارش ماهانه دولت آمریکا در هفته آینده برای آخرین سرنخ در مورد چگونگی تحت‌تاثیر قرار گرفتن تدارکات نگاه خواهد کرد.

عباسیان گفت: «فصل آینده به آب و هوای بسیار خوبی احتیاج خواهیم داشت. اگر طرف عرضه نتواند انتظارات را برآورده کند، ممکن است مدت طولانی تری در این وضعیت تورم قیمتی بمانیم».

پایان/

۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۰
کد خبر: 12353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =