روسیه جایگزین فرانسه در  آفریقا

روسیه از جمله قدرت‌هایی است که برای افزایش نفوذ در منطقه ساحل آفریقا با فرانسه در حال رقابت است؛ منطقه ساحل آفریقا و مناطق غربی آفریقا از جمله موریتانی و گینه از جمله حوزه های نفوذی هستند که مسکو از طریق آنها می‌تواند محاصره و فشار غرب را به دلیل بحران اوکراین بشکند.

به گزارش تحریریه، تصمیم چند مدت قبل فرانسه برای کاهش شمار نیروهای خود در منطقه ساحل آفریقا و عقب نشینی از شمال مالی، فرصتی را برای قدرت‌های بی‌ المللی با هدف پر کردن خلاء حضور این نیروها فراهم کرده است. روسیه از قدرت‌های بین‌المللی است که برای افزایش نفوذ در منطقه ساحل آفریقا با فرانسه در حال رقابت است و منطقه ساحل آفریقا و مناطق غربی آفریقا از جمله موریتانی و گینه از جمله حوزه های نفوذی هستند که مسکو از طریق آنها می‌تواند محاصره غرب را به دلیل بحران اوکراین بشکند.

مرکز پژوهش‌های و بررسی‌های «العربی» مصر در گزارشی نوشت، اظهارات «امانوئل ماکرون» رییس جمهوری فرانسه در نشست رهبران کشورهای ساحل آفریقا (مالی، بورکینافاسو، چاد، نیجر و موریتانی» نشان داد که پاریس نقشه راهی برای عقب‌نشینی از ساحل آفریقا و کاهش نیرو در پایگاه‌های خود در این مناطق در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ میلادی ترسیم کرده است.

Russia-Africa Partnership Continues to Grow – New Defence Order. Strategy

طبق این تحلیل، تصمیم فرانسه برای کاهش شمار نیروها در این منطقه و عقب نشینی از شمال مالی، فرصتی را برای قدرت‌های بین‌المللی با هدف پر کردن خلاء حضور بازیگران قدرتمند فراهم می کند. در این شرایط رقابت میان فرانسه و دیگر قدرت‌ها از جمله روسیه که برای تقویت حضور خود در قاره آفریقا تلاش می‌کنند، افزایش می یابد. مسکو تلاش می‌کند نقش خود را در کشورهای آفریقا فعال سازد.

روسیه برای تبلیغ راهبرد خود در این منطقه به پیشنیه استعماری کشورهای غربی در منطقه اشاره می‌کند تا احساسات کشورهای آفریقایی را علیه قدرت های استعمارگر تحریک سازد. همچنین بی‌ثباتی و نبود امنیت در کشورهای این منطقه فرصتی را برای حضور روسیه فراهم کرده است. منطقه ساحل آفریقا و منطقه غربی آفریقا از جمله موریتانی و گینه گذرگاهی برای نفوذ روسیه هستند تا مسکو بتوانند محاصره غرب را به دلیل بحران اوکراین بشکند.

مرکز پژوهش‌ها و بررسی‌های العربی در گزارش خود درباره سازوکارهای حضور روسیه در منطقه ساحل آفریقا نوشت: روسیه با امضای توافقنامه‌های نظامی با شماری از کشورهای ساحل آفریقا از جمله نیجر، موریتانی روابط نظامی خود را تقویت کرده است. روسیه تمایل دارد که در مبارزه با تروریسم در منطقه نقش اساسی را بازی کند. با توجه به اینکه روسیه دومین صادرکننده سلاح در جهان است این کشور تلاش می‌کند با فروش سلاح‌های خود به کشورهای منطقه به منابع طبیعی کشورهای این منطقه هم دسترسی داشته باشد.

طبق این تحلیل، احتمال دارد فرصت تقویت حضور روسیه در این منطقه با توجه به کاهش حضور فرانسه افزایش یابد. زیان‌های مادی و انسانی فرانسه که در نتیجه حمله گروه‌های تروریستی رقم خورده در کنار مخالفت افکار عمومی فرانسوی ها نسبت به حضور این کشور در آفریقا و کاهش حضور نظامی آمریکا در این منطقه در کل زمینه را برای افزایش نفوذ مسکو در آفریقا آماده کرده است. علاوه بر این روسیه همچنین از عملکرد نامناسب اتحادیه اروپا در مدیریت پرونده مهاجرت از شمال آفریقا نیز استفاده می کند. 

پاریس این موضوع را درک می‌کند که روسیه از قدرت‌های بین المللی است که برای افزایش نفوذ در منطقه ساحل آفریقا با فرانسه در حال رقابت است. از این رو، کاخ الیزه تلاش می‌کند در مسیر راهبرد کرملین سنگ اندازی کند. رقابت قدرت‌های بین المللی برای دسترسی به منابع طبیعی آفریقا و تحریم‌های آمریکا و غرب علیه روسیه اقتصاد این کشورها را تحت فشار قرار داده است و  همین امر انگیزه های اقتصادی مسکو را بیشتر کرده است.

پایان/

۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12393

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =