تلاطم در بازار جهانی اورانیوم

کارشناسان می گویند تنش سیاسی در نیجر به عنوان هفتمین تولیدکننده بزرگ اورانیوم در جهان، قیمت این ماده معدنی مهم را در بازار دچار نوسان شدید می کند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» نوشت، شرکت تحقیقات بازار و مشاور UxC هشدار داد که قیمت اورانیوم طی سه سال گذشته دو برابر شده و ممکن است در هفته های آینده به دلیل کودتا در نیجر افزایش بیشتری هم داشته باشد.

این کشور غرب آفریقا هفتمین تولیدکننده بزرگ فلز رادیواکتیو در جهان است.

هشدار کارشناسان در حالی صادر می شود که شرکت فرانسوی سوخت هسته‌ای Orano که معادن اورانیوم نیجر را اداره می‌کند، اعلام کرده است که علیرغم کودتا و برنامه‌های فرانسه برای تخلیه شهروندانش از نیجر به فعالیت خود ادامه داده است.

این شرکت مدعی است که 99 درصد کارکنان آن در این کشور از اتباع نیجر هستند.

«جاناتان هینزه» رئیس UxC به رویترز می گوید: رویدادی مانند این ممکن است با اندکی تاخیر بر بازار تاثیر بگذارد. ما هنوز منتظریم تا اثرات بزرگ‌تری را در روزها و هفته‌های آینده ببینیم.

وی افزود: همه نشانه‌ها حکایت از آن دارند که با توجه به توازن محدود فعلی در بخش عرضه و تقاضای بازار اورانیوم جهان، این اتفاق کاتالیزوری برای افزایش قیمت اورانیوم خواهد بود.

تلاطم در بازار جهانی اورانیوم

قیمت لحظه ای اورانیوم - که به طور گسترده برای انرژی هسته ای و درمان سرطان استفاده می شود - در روز دوشنبه از 56.15 دلار هفته قبل به 56.25 دلار در هر پوند افزایش یافت.

به گفته Hinze، قیمت نقدی تغییر چندانی نکرده است زیرا Orano اورانیوم را با قراردادهای بلندمدت می فروشد و در ماه های تابستان هم بازار نقدی پویا نیست. قیمت این فلز در سال 2007 به رکورد 140 دلار در هر پوند رسید.

ماه گذشته، آژانس بین المللی انرژی (IEA) افزایش تقاضای جهانی برای مواد معدنی حیاتی از جمله اورانیوم را به دلیل علاقه مندی دوباره دولت ها به انرژی هسته ای در بحبوحه نگرانی ها در مورد منابع روسیه پیش بینی کرد.

تلاطم در بازار جهانی اورانیوم

به گفته آژانس اتمی اتحادیه اروپا Euratom، نیجر دومین تامین کننده بزرگ اورانیوم طبیعی برای اتحادیه اروپا در سال گذشته بود که با کاهش منابع انرژی روسیه دست و پنجه نرم می کرد.

این آنهاد تصریح کرد که حتی اگر نیجر تحویل اورانیوم خود را کاهش دهد، هیچ خطر فوری برای تولید انرژی هسته‌ای در اروپا وجود نخواهد داشت، زیرا شرکت‌های برق در این بلوک ذخایر کافی را برای سه سال ذخیره کرده اند.

پایان/

۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26786

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =