آمریکا به دنبال راه‌اندازی جنگ هسته‌ای در اوکراین

تحلیلگران اعتقاد دارند تلاش کشورهای غربی برای تداوم نظام تک قطبی جهان به سردمداری ایالات متحده آمریکا، جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم و درگیری تمام عیار هسته ای قرار می دهد.

به گزارش تحریریه، «حسناء نصر الحسین» کارشناس روابط بین الملل و پژوهشگر سوری تبار در یادداشت تحلیلی که در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» منتشر کرد، عنوان داشت سیاستِ آمریکا جهان را در آستانه جنگ جهانی سوم و یک جنگ هسته ای قرار می دهد.

به نوشته این تحلیلگر سوری، آمریکا و همپیمانان آن برای ادامه جهان تک قطبی و تداوم هژمونی آمریکا تلاش می کند. آنها با این اقدام خود درهای جنگ جهانی سوم و یک جنگ هسته ای تمام عیار را خواهند گشود.

حدود یک سال و نیم از جنگ روسیه و ناتو در اوکراین سپری می شود. طی این مدت روسیه ثابت کرد که در بسیاری از جبهه ها دارای نقاط قوت است. این در حالی است که آمریکا احساس می کرد روسیه در این جبهه ها نقاط ضعف فراوانی دارد. اما میدان های مختلف نبرد بر خلاف مهندسی جنگ ناتو پیش رفته است و محاسبات آمریکا در این جنگ، نتایج معکوسی به دنبال داشت.

گزارش هایی در روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا به نقل از دو مسوول آمریکایی منتشر شده است که در آن آمده است کاخ سفید در آستانه موافقت برای تجهیز اوکراین به موشک ها و تانک های حاوی اورانیوم است. با نگاهی به این تحول خطرناک در این فصل از جنگ روسیه و ناتو ، سخن گفتن درباره احتمال استفاده از سلاح هسته ای در این جنگ باب شده است. درصورت جنجال آفرینی غربی ها علیه روسیه با توجه به اظهارات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه، واکنش مسکو روسیه در این زمینه قطعی خواهد بود و همین امر جهان را در لبه پرتگاهی قرار می دهد که هیچ طرفی در آن برنده نخواهند بود.

آمریکا به دنبال راه‌اندازی جنگ هسته‌ای در اوکراین

آمریکا و همپیمانان آن می خواهند روسیه در اوکراین پیروز نشود حتی اگر این درگیری به یک جنگ جهانی تبدیل شود. دامن زدن به چنین جنگی به دور از ذهن تصمیم گیران کاخ سفید نیست. سابقه کاخ سفید در هیروشیما نیز چنین چیزی را نشان می دهد. این ذهنیت آمریکایی ها با تغییر اشخاص در قدرت تغییر نمی کند و کماکان راهبرد آمریکایی ها بر دامن زدن به جنگ و فتنه استوار است.

این کارشناس روابط بین الملل در پایان نوشت، موازنه بین المللی در حال تغییر است و شکل گیری جهان چند قطبی قابل پیش بینی است. آمریکا و کشورهای غربی باید در برابر این واقعیت تسلیم شوند و برای مشارکت در ساختار آتی روابط بین المللی تلاش کنند. آنها باید از ترجیح دادن سیاست ها و منافع خود بر دیگر کشورها پرهیز کنند. ترجیح دادن سیاست ها و منافع این کشورها بر دیگران بحران آفرین است و نتایج مصیبت باری برای سراسر جهان به دنبال خواهد داشت. از این رو، همه کشورهای بزرگ و مردم آنها باید جلوی وقوع جنگ جهانی سوم را بگیرند. جنگ سالاران هم باید به ندای صلح پاسخ مثبت دهند تا مانع رخ دادن مصیبت های جدیدی شوند.

پایان/

۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 26045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =