اشتباه محاسباتی آمریکا در جنگ اوکراین

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، دولت آمریکا خواهان ادامه جنگ در اوکراین و نابودی روسیه همچون سوریه، عراق و لیبی است؛ اما محاسبات واشنگتن در این جنگ از روز نخست اشتباه بود و ادامه این جنگ به سود آمریکا و همپیمانان آن نیست و آنها تاوان جنگ را پس می دهند.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارشی به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب نوشت، «نیکولای سارکوزی» نخست وزیر سابق فرانسه و «تد اسنایدر» روزنامه نگار کهنه کار آمریکایی تاکید دارند دولت «بایدن» چند ماه پیش از آغاز جنگ اوکراین برای برافروختن شعله های این جنگ برنامه ریزی کرد. اکنون نیز او با سنگ اندازی در مسیر گفت و گوها برای حل بحران اوکراین و پایان دادن به جنگ تلاش می کند این جنگ را به دراز بکشاند.

رای الیوم نوشت، سارکوزی در کتاب جدید خود با عنوان «زمان نبردها» نوشت هنگامی که در قدرت بود پیشتهاد پیوستن اوکراین به ناتو را داد و «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان هم این پیشنهاد را تایید کرد.

وی اعتراف کرد که شبه جزیره کریمه بخشی از خاک روسیه است و بیشتر ساکنان آن روسی هستند. در این شرایط ماموریت اوکراین آن است که بی طرف باشد و به عنوان پلی میان روسیه و اروپا عمل کند.

سارکوزی تاکید دارد: اما منافع واشنگتن در ادامه جنگ در اوکراین است. لازم است در این زمینه هوشیار بود و خود را از این تنگنا خارج کرد. زیرا منافع اروپا با منافع آمریکا سازگار نیست و نمی توان به این اندیشه آمریکایی که باید جنگ بر افروخت و در آن مشارکت نکرد، پایبند بود.

با اینحال «تد اسنایدر» روزنامه نگار آمریکایی پا را از این هم فراتر نهاده است. او دولت آمریکا را متهم کردکه این کشور در سه نشست که میان مقامات روسیه و اوکراین با هدف رسیدن به توافق برای پایان دادن به جنگ برگزار شد، سنگ اندازی کرد.

اشتباه محاسباتی آمریکا در جنگ اوکراین

به نوشته رای الیوم، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه پیشین ترکیه که مذاکرات استانبول را بر عهده داشت گفت کشورهایی در داخل ناتو در مسیر رسیدن به توافق با هدف پایان دادن به جنگ اوکراین سنگ اندازی می کنند و سعی دارند تا این جنگ ادامه داشته باشد.

عطوان در پایان گزارش خود آورد: بایدن هنوز هم خواهان ادامه جنگ در اوکراین است. او می خواهد همانطوری که سوریه، عراق و لیبی را ویران کرد روسیه را هم ویران کند اما محاسبات آمریکا در این جنگ از روز نخست اشتباه بود. ادامه این جنگ به سود آمریکا و همپیمانان آن نیست. آنها تاوان این جنگ را پس می دهند.

وی معتقد است بحران های اقتصادی و تورم بالا و پایین آمدن سطح معیشت زندگی مردم این کشورها از جمله تاوان های این جنگ است. دولت آمریکا به کشورهای دانمارک و هلند اجازه داد که جنگنده های اف ۱۶ را در اختیار نیروهای ارتش اوکراین قرار دهند تا به برتری هوایی روسیه در قلمروی اوکراین پایان دهند. اما این جنگنده ها به راحتی به وسیله سامانه های موشکی اس ۴۰۰ روسیه هدف قرار می گیرند و در ماموریت خود برای تغییر معادلات جنگ شکست می خورند.

پایان/

۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27084

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =