ابهام در ادامه کمک آمریکا به اوکراین

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا وعده داده بود که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ادامه کمک اوکراین متعهد است، اما اکنون با برکناری کوین مک کارتی از ریاست این مجلس، چشم‌انداز ادامه کمک‌های آمریکا به کی‌یف تاریک شده است.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از گاردین نوشت: برکناری تاریخی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تردیدها درباره آینده کمک این کشور به اوکراین دامن زده است. این اتفاق بعد از خارج شدن بودجه حمایت از اوکراین در لایحه موقت بودجه رخ داد و جو بایدن اکنون مجبور است با رئیس جدید مجلس نمایندگان آمریکا به توافق برسد.

رئیس جمهوری آمریکا به تازگی گفت «تحت هیچ شرایطی» وقفه ای در حمایت آمریکا از اوکراین ایجاد نمی شود و کاملا انتظار دارد که مک کارتی به تعهدات خود برای تصویب ادامه چنین حمایتی عمل کند.

گاردین نوشت: نیاز به تقویت حمایت از کی یف اکنون اهمیت بیشتری یافته است. باب بائر از مقامات ارشد نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به تازگی گفت «اکنون ته بشکه مشاهده می شود». وی این اظهارات را با توجه به پرتاب هزاران گلوله در روز از سوی اوکراین که بیشتر آنها را ناتو تامین می کند، مطرح کرد.

روز سه شنبه، کاخ سفید اطمینان داد صرف نظر از سرنوشت ریاست کوین مک کارتی کمک های بیشتر به اوکراین اختصاص خواهد یافت اما اکنون با توجه به برکنار شدن او توجهات به دیدگاه های جانشینان احتمالی او معطوف شده است.

یک گروه سیاسی در آمریکا موسوم به «دفاع ازدموکراسی با هم» نامزدهای پیشتاز ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را بر اساس سابقه حمایت آنها از کمک به اوکراین از A تا F رتبه بندی کرده است که A نشانه قوی ترین حمایت است.

ستیو اسکالیس (Steve Scalise)، نماینده شماره دو جمهوری خواه مجلس نمایندگان، مدت هاست که پس از مک کارتی علاقه مند به ریاست مجلس نمایندگان است. در رتبه بندی این گروه وی رتبه B را کسب کرد که یک پله بالاتر از رتبه مک کارتی در حمایت از کمک به اوکراین است.

مت گیتس، نماینده جمهوری‌خواه راست‌گرا نیز، که رهبری تلاش‌ها برای برکناری مک کارتی را بر عهده داشت و گفته از اسکالیس حمایت خواهد کرد، نشان F را دریافت کرد.

جیم جردن، رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا و بایرون دونالدز، نماینده تندرو این مجلس نیز رتبه F را دریافت کردند.

در بین این افراد فقط تام ایمر (Tom Emmer) نماینده جمهوریخواه بالاترین رتبه (A) را در حمایت از اوکراین دریافت کرد.

واشنگتن از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه (اسفند) ۲۰۲۲ میلادی ۱۱۳ میلیارد دلار کمک امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه برای اوکراین ارسال کرده است.

رهبران سنای آمریکا که تحت کنترل دموکرات ها است وعده داده اند قانون ادامه کمک امنیتی و اقتصادی به اوکراین را حفظ کنند.

بایدن روز سه‌شنبه در بحبوحه نگرانی‌ها بر سر کمرنگ شدن حمایت از تلاش‌های جنگی کی یف علیه روسیه، با رهبران کشورهای متحد آمریکا، اتحادیه اروپا و ائتلاف نظامی ناتو درباره ادامه حمایت هماهنگ از اوکراین، تماس گرفت.

مک کارتی این هفته همچنین اتهامات درباره «توافق پنهان» با بایدن را برای ارائه مجوز به رای گیری درباره کمک به اوکراین تکذیب کرد. وی سپس گفت به اطلاعات بیشتری از سوی دولت نیاز دارد.

بایدن در ماه ژوئیه (تیر) از کنگره خواست تا ۲۴ میلیارد دلار دیگر مربوط به اوکراین را که حامیان کمک به این کشور - جمهوری خواهان و دموکرات ها - امیدوار بودند به عنوان بخشی از لایحه بودجه تبدیل به قانون شود، تصویب کند.

پایان/

۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 27697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =