مخالفت آمریکایی‌ها با عضویت اوکراین در ناتو

پژوهش ها در حالی از مخالفت شهروندان آمریکایی با عضویت اوکراین سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حکایت دارند که غرب به سرکردگی آمریکا آتش جنگ در شرق اروپا را با نادیده گرفتن دغدغه‌های امنیتی مسکو شعله‌ور ساخت و کی‌یف مدتهاست درصدد پیوستن به این پیمان نظامی باقی مانده است.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از نشریه آمریکایی نیوزویک نوشت: بررسی های صورت گرفته حاکی از آن است که حمایت از پیوستن اوکراین به ناتو در میان رای دهندگان آمریکایی، ظرف سه ماه کاهش یافته و آمریکایی ها مخالف عضویت اوکراین در ناتو هستند.

نیوزویک در ادامه نوشت: در جریان نشست سران ناتو در لیتوانی توافق شد تا (از سوی این پیمان نظامی) ضمانت های امنیتی به کی یف داده شود اما بررسی هایی اختصاصی که توسط این هفته نامه آمریکایی و دو موسسه نظرسنجی «ردفیلد» (Redfield) و «ویلتون استراتژیس» (Wilton Strategies ) صورت گرفت، نشان می دهد که تمایل رای دهندگان آمریکایی برای پیوستن اوکراین به ناتو رو به کاهش گذاشته است.

بنابراین گزارش در نظرسنجی که درمورخ پنجم آوریل ۲۰۲۳ (۱۶ فروردین ۱۴۰۲) از یکهزار و ۵۰۰ رای دهنده واجد شرایط انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکایی به عمل آمد، ۵۵ درصد گفته بودند که اوکراین باید به عضویت ناتو در آید، دراین میان ۳۰ درصد کاملا از این موضوع حمایت و تنها ۱۰ درصد با آن مخالفت کرده بودند و ۵۶ درصد نیز موافق این امر بودند که دفاع از اوکراین برای منافع ملی آمریکا حیاتی است.

اما در نظرسنجی دیگری که از همین نمونه جامعه آماری در مورخ ۲۵ تا ۲۶ جولای ۲۰۲۳ (سوم و چهارم امرداد ماه ۱۴۰۲)به عمل آمد، نشان داد که حمایت از عضویت اوکراین در ناتو تنزل یافته است؛ میزان حمایت از پیوستن کی‌یف به ناتو با هشت درصد افت به ۴۷ درصد در میان رای دهندگان آمریکایی رسید و ۲۳ درصد نیز قویا از این الحاق حمایت کرده بودند، درحالی که این آمار نیز نسبت به نظرسنجی قبلی هفت درصد کاهش را نشان داد.

این نشریه آمریکایی در ادامه این گزارش نوشت: جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز درباره پیوستن اوکراین به ناتو گفته بود اکنون زمان مناسبی برای عضویت کی‌یف به ناتو نیست و چنانچه هم اکنون اوکراین به عضویت ناتو در آید آنگاه بنابر بند پنجم پیمان آتلانتیک شمالی، آمریکا در وضعیت جنگ با روسیه قرار خواهد گرفت.

پایان/

۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
کد خبر: 26818

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =