اروپا تحریم‌های خود علیه روسیه را نادیده می‌گیرد

درحالیکه گزارش‌های بسیاری از ناکارآمدی رژیم تحریم‌ها علیه روسیه و برخی از دیگر کشورها در رسانه‌های غربی منتشر می‌شود، به تازگی مشخص شده نه تنها کشورهای تحریم شده بلکه کشورهای تحریم کننده نیز این محدودیت‌ها را نادیده گرفته یا آنها را دور می‌زنند.

به گزارش تحریریه، ایرنا به نقل از شبکه خبری یورو نیوز، یک سازمان غیردولتی اروپایی اعلام کرد که شرکت توتال فرانسه با خرید حجم گسترده انرژی از روسیه به "ماشین جنگی" کاخ کرملین سوخت می‌رساند.

این سازمان به نام «گلوبال ویتنس» اضافه کرد که توتال همچنان به خرید گاز طبیعی مایع از روسیه ادامه می‌دهد و تحلیل آنها نشان می‌دهد که این شرکت بزرگترین خریدار غیر روسی انرژی از مسکو است.

روز پنجشنبه، شرکت توتال در بحبوحه افزایش قیمت انرژی به دلیل جنگ اوکراین، اعلام کرد که تاکنون ۱۰.۴ میلیارد یورو سود در سال ۲۰۲۳ به دست آورده است.

جاناتان نورونها گانت، کنش‌گر ارشد گلوبال ویتنس گفت: در حالی که توتال، سودهای کلانش را جشن می‌گیرد، مردم در فرانسه، اوکراین و سراسر جهان نمی‌توانند فراموش کنند که این شرکت همچنان گاز روسیه را می‌خرد. هیچ بهانه‌ای برای ادامه خرید گاز روسیه وجود ندارد.

در مقابل این انتقادات اما توتال از فعالیت‌های خود دفاع کرده است. در واکنش به گزارش این سازمان غیردولتی، شرکت فرانسوی اعلام کرد که متعهد به تحریم‌های اتحادیه اروپا است و جنگ روسیه در اوکراین را محکوم می‌کند. این شرکت اشاره کرد که خریدها از روسیه در سال جاری کاهش داشته است.

گلوبال ویتنس معتقد است که این غول انرژی فرانسه بیش از ۱۰ درصد محموله‌های گاز طبیعی مایع روسیه که بیش از ۴.۲ میلیون متر مکعب از این سوخت است را خریداری کرده است.

این سازمان ناظر، به قرارداد بلند مدتی اشاره می‌کند که به توتال اجازه می‌دهد با بهره‌برداری از یک میدان گازی بزرگ در سیبری سودهای کلان به دست آورد.

اروپا تحریم‌های خود علیه روسیه را نادیده می‌گیرد

از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه واردات نفت و ذغال سنگ از روسیه از طریق دریا اعمال کرده است.

با اینحال کشورهای اتحادیه اروپا مجموع خرید گاز طبیعی مایع از روسیه را افزایش داده‌ و تعهد این بلوک برای پایان دادن به استفاده از سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ را نادیده گرفتند.

طبق گزارش گلوبال ویتنس، فروش گاز طبیعی مایع روسیه به شرکت توتال و سایر شرکت‌ها بیش از ۵.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ بوده است.

درخواست این سازمان مبنی بر اینکه «اتحادیه اروپا باید مانع خرید گاز روسیه از سوی شرکت‌هایی مانند توتال شود»، نشان می‌دهد که سایر شرکت‌های اتحادیه اروپا نیز تحریم‌های این بلوک را دور می‌زنند.

بلومبرگ در اردیبهشت ماه با استناد به داده‌های شرکت تحلیلی «کپلر» گزارش داد که اتحادیه اروپا تحریم‌های خود را دور می‌زند و انرژی روسیه را از هند خریداری می‌کند.

همزمان با این گزارش بود که روزنامه «ال موندو» اسپانیا هم ادعای جالبی را درخصوص خرید نفت روسیه توسط اسپانیا از طریق مراکش منتشر کرد.

اسپانیا به عنوان یک کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اتحادیه اروپا که وعده ارسال تانک به اوکراین برای جنگیدن در مقابل روسیه را داده، در حال وارد کردن نفت تحریم شده روسیه از مراکش است. ال موندو آن زمان به نقل از منابع آگاه گزارش داد که مراکش گازوئیل روسیه را با تخفیف خریداری و مجدد به اسپانیا صادر می‌کند.

پایان/

۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۰
کد خبر: 26716

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =