دست ردِّ پکن بر سینه کاخ سفید

چین تحریم های آمریکا علیه پروژه گاز قطب شمال روسیه را محکوم و تاکید کرد که این اقدام منابع مهم تامین سوخت مورد نیاز پکن را به مخاطره می اندازد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» در گزارشی به نقل از وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که همکاری شرکت های این کشور در پروژه گاز طبیعی مایع LNG ۲ روسیه نباید هدف هیچ گونه مداخله یا محدودیت شخص ثالث باشد.

این بیانیه پس از گزارش رسانه‌ها مبنی بر توقف مشارکت سهامداران خارجی در پروژه جدید انرژی روسیه به دلیل تحریم‌های آمریکا منتشر شد.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین چند روز قبل در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که همکاری اقتصادی بین مسکو و پکن برای دو طرف سودمند است و نباید توسط هیچ شخص ثالثی مداخله یا محدود شود.

وی افزود: چین همواره با تحریم های یکجانبه و صلاحیت قضایی بلندمدت بدون مبنای قوانین بین المللی مخالف بوده است.

دست ردِّ پکن بر سینه کاخ سفید

پروژه LNG ۲ قطب شمال در شبه جزیره گیدا روسیه به وسیله بزرگترین تولیدکننده مستقل LNG این کشور شرکت«نواتک» اداره می شود و پیش بینی شده است که صدور محموله های تجاری آن از اوایل سال ۲۰۲۴ آغاز شود. اولین فاز این تاسیسات در ماه جولای راه اندازی شد و کار تولید گاز مایع را هفته گذشته آغاز کرد. انتظار می رود دو فاز دیگر پروژه LNG ۲ قطب شمال در سال های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تکمیل شوند؛ تا سال ۲۰۲۶ این تاسیسات به ظرفیت کامل ۱۹.۸ میلیون تنی خود دست پیدا می کنند.

روزنامه تجاری «کومرسانت» هفته گذشته به نقل از منابعی در داخل دولت روسیه نوشت که سهامداران خارجی این پروژه ( متشکل از شرکت توتال انرژی فرانسه، شرکت ملی نفت چین CNPC، شرکت CNOOC چین و کنسرسیومی از میتسویی و JOGMEC از ژاپن) برای مشارکت خود در این پروژه حالت فورس ماژور (وضعیت اضطراری) اعلام کرده اند.

این رسانه تصریح کرد که چنین رویدادی در واقع به معنای آن است که چهار سهامدار این پروژه که هر کدام از آن ها ۱۰ درصد سهم آن را در اختیار دارند، از مسئولیت خود در قبال تامین مالی تاسیسات و اجرای قراردادهای دریافت LNG تولیدی آن صرف نظر می کنند.

دست ردِّ پکن بر سینه کاخ سفید

رویترز پیش از این گزارش داده بود که هر دو شرکت چینی CNOOC و CNPC درخواست خود را برای معافیت از تحریم های دولت ایالات متحده علیه پروژه قطب شمال LNG ۲ به کاخ سفید ارائه کرده بودند زیرا آنها به دنبال جلوگیری از بروز اختلال در جریان سوختی هستند که برای آن ها نقشی حیاتی دارد.

اوایل ماه نوامبر گذشته دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (OFAC) تحریم هایی را علیه پروژه LNG ۲ قطب شمال اعمال کرد. این نهاد آمریکایی کشورهای ثالث در آسیا و اروپا را از خرید گاز مایع طبیعی که در این پروژه و تاسیسات وابسته به آن تولید می شود، منع کرد.

این دفتر وابسته به وزارت خزانه داری آمریکا پایان ژانویه ۲۰۲۴ را به عنوان آخرین مهلت برای فسخ قراردادهای خرید با این پروژه تعیین کرده است.

پایان/

۸ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28455

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • NL ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۹
      0 0
      دوستان! متوجه شدید چرا جهانگیری چین ستیزی را شروع کرد!