برنامه جاه‌طلبانه روسیه در حوزه ال.ان.جی

روسیه می گوید اروپا باوجود تحریم ها هنوز یکی از مشتریان گاز مایع آن کشور است؛ به دلیل نیاز روز افزون جهان به انرژی، مسکو سعی دارد تا سال ۲۰۳۰ صادرات LNG را سه برابر کند.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری ریانووستی به نقل از «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد این کشور قصد دارد به افزایش تولید و صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) ادامه دهد و تا سال ۲۰۳۰ صادرات LNG خود را سه برابر کند.

این مقام ارشد کاخ کرملین در سخنرانی خود در «مجمع روسیه» (Russia Forum) در مسکو اظهار داشت که تا سال ۲۰۳۰ صادرات LNG به ۱۱۰ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت که تقریباً سه برابر حجمی است که روسیه در سال گذشته به بازار جهانی عرضه کرد.

برنامه جاه‌طلبانه روسیه در حوزه گازمایع

معاون نخست وزیر روسیه افزود که کشورش در حال حاضر با صادرات ۸ درصد از کل گاز مایع طبیعی در جهان، در عمل چهارمین تامین کننده LNG جهان و بازار جهانی به شمار می رود. در همین چارچوب افزایش برنامه ریزی شده در صادرات انرژی طی شش سال آینده به مسکو این امکان را می دهد که سهم خود از بازار جهانی LNG را به ۲۰ درصد افزایش دهد.

نواک خاطرنشان کرد، با این حال، براساس برنامه ریزی ها افزایش تولید ضرورت دارد و تنها در صورتی محقق می شود که تمام سایت های فعلی تولیدکننده LNG به قابلیت های پیش بینی شده خود در حوزه تولید دست یابند.

به گفته نواک، این امر یک کار جاه طلبانه است و توسعه خوشه های تولید گاز مایع LNG برای دستیابی به آن ضروری است.

برنامه جاه‌طلبانه روسیه در حوزه گازمایع

وی افزود: در حالیکه تولید در خوشه بالتیک در سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۲ میلیون تن بود انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰ سطح تولید به ۱۵ میلیون تن افزایش یابد. خوشه مورمانسک دیگر مکانی است که تولید در آن هنوز آغاز نشده اما قرار است در پایان این دهه به ۲۰ میلیون تن برسد. خوشه یامال نیز از ۲۰ میلیون تن تولید ال ان جی کنونی به ۶۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت. در همین چارچوب تولید در خوشه ساخالین هم از ۱۱ میلیون تن فعلی به ۱۵ میلیون تن بالغ خواهد شد.

صادرات LNG روسیه در طول سال گذشته با توجه به تقاضای رو به افزایش در اروپا و آسیا به طور پیوسته در حال رشد بوده است. اتحادیه اروپا صدور نفت روسیه از طریق دریا را به دلیل تحریم‌های مرتبط با جنگ اوکراین ممنوع کرد، اما هنوز LNG روسیه را هدف محدودیت‌های تحریمی خود قرار نداده است.

با اینکه واردات گاز به اروپا از طریق خطوط لوله در دو سال گذشته به شدت کاهش یافته است، کشورهای عضو اتحادیه اروپا مقادیر بی سابقه ای گاز مایع روسیه را در سال ۲۰۲۳ خریداری کردند.

پایان/

۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =