اروپا تحریم روسیه را نادیده می‌گیرد

کشورهای اتحادیه اروپا باوجود وضع تحریم انرژی علیه روسیه حجم بی سابقه ای از گاز مایع را از این کشور خریداری می کنند؛ محموله های گازی روسیه به مقصد اروپا در ماه نوامبر نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت.

به گزارش تحریریه، روزنامه تجاری «کومرسانت» با استناد به داده های موسسه کپلر (Kpler) گزارش داد که صادرات گاز طبیعی مایع روسیه (LNG) به اتحادیه اروپا در ماه نوامبر به بالاترین میزان خود یعنی ۱.۷۵ میلیون تن رسید.

رکورد قبلی در دسامبر ۲۰۲۲ ثبت شده بود که روسیه ۱.۷۳۷ میلیون تن گاز مایع را به این منطقه صادر کرد.

طبق گزارش ها، بیشترین حجم گاز مایع روسیه در ماه نوامبر به فرانسه و بلژیک صادر شد. این دو کشور LNG روسیه را از شرکت های شبه جزیره یامال و شهر ویسوتسک دریافت کردند. این تاسیسات توسط نواتک (Novatek) دومین تولید کننده گاز روسیه اداره می شود.

مجموع محموله های LNG صادر شده روسیه به بازارهای جهانی در ماه نوامبر به ۲.۹۱۴ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹.۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

با این حال، تحویل LNG روسیه به چین در مقایسه با ماه قبل به شدت کاهش داشت و به ۰.۱ میلیون تن رسید. این آمار حکایت از افت شدید صادرات گاز مایع مسکو نسبت به ماه قبل دارد که میزان آن ۰.۸ میلیون تن بود.

Yamal LNG is on its way back to Norway | The Independent Barents Observer

به نقل از کومرسانت، «الکساندر سوبکو» که یک کارشناس مستقل انرژی است، قراردادهای گازی تی.تی.اف (TTF Dutch Transfer Title Facility ) برای تحویل در ماه نوامبر از نظر قیمت با عرضه LNG به آسیا برابر بود و حتی برخی اوقات قیمتی بالاتر را داشت.

این تحلیلگر افزود باتوجه به این موضوع که هزینه های حمل و نقل گاز از یامال روسیه به بازار اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کمتر است، این منطقه برای تولیدکنندگان روس از جذابیت بیشتری برخوردار می باشد. سوبکو خاطرنشان کرد CNPC چین گاز مایع را از یامال خریداری می کند. البته این شرکت برخی از محموله های دریافت شده از روسیه را با هدف کسب منافع بیشتر به سمت بازارهای سودآورتر روانه می کرد و همزمان این حجم از واردات گاز برای بازار چین را از منابع دیگر جبران می کرد.

«ویکتور کاتونا» تحلیلگر ارشد نفت خام در Kpler، در مورد افزایش واردات گاز مایع از طرف چین در ماه نوامبر تاکید کرد که تغییر مسیر عرضه روسیه نتیجه ضعیف شدن تقاضای انرژی از سوی چین نیست، بلکه این اتفاق پیامد افزایش جاذبه بازار گاز مایع در اتحادیه اروپا است.

ژاپن و کره جنوبی هم بر اساس قراردادهای بلندمدت با گازپروم به دریافت LNG روسیه از پروژه ساخالین-۲ ادامه دادند. عرضه گاز به ژاپن در ماه نوامبر ۲۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت و به ۰.۶۴ میلیون تن رسید. این در حالی است که واردات گاز کره جنوبی از روسیه هم شاهد رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال قبل بود و به ۰.۲۸ میلیون تن رسید.

پایان/

۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28285

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =