تحریم‌های غرب به نفع مسکو و پکن تمام شد

کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار اعتقاد دارند تحریم و محدودیت هایی که دولت های غربی به دلیل جنگ اوکراین علیه کاخ کرملین وضع کردند جواب عکس داده و موجب تقویت اقتصاد روسیه و چین شده است.

به گزارش تحریریه، تحریم هایی که کشورهای غربی بابت آغاز جنگ اوکراین علیه روسیه اعمال کردند، پیامدهای بسیاری داشت. شاید هیچ مقامی در غرب فکر نمی کرد که این فشارها نه تنها کاخ کرملین را از پای در نیاورد بلکه باعث تقویت مسکو و دیگر رقیب اقتصادی غرب یعنی چین بشود.

چند روز قبل، «میخائیل میشوستین» نخست وزیر روسیه اظهار داشت که تحریم های اعمال شده توسط غرب علیه روسیه جرقه احیای ظرفیت صنعتی و فناوری این کشور را زده است.

وی در سخنرانی خود در نمایشگاه بین‌المللی EXPO روسیه با اشاره به اینکه بسته‌های متعدد تحریمی از سوی غرب وضع شد زیرا نویسندگان آن انتظار داشتند، به فروپاشی اقتصاد روسیه منجر شود اما نشد، افزود: حال در چنین شرایطی پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی کشور در سال جاری ۳ درصد رشد کند.

Mishustin

نخست وزیر روسیه تصریح کرد: روسیه حاکمیت تکنولوژیکی خود را تقویت کرده و در موقعیتی قرار گرفته است که می تواند خود را به عنوان یک قدرت بزرگ علمی و فناوری عرضه کند.

وی افزود که این محدودیت ها به تسریع احیای روسیه کمک کرده است که از جمله حوزه ها ساخت هواپیماهای روسی و توسعه ارابه فرود داخلی، موتورها، هواپیماهای اویونیک، قطعات الکتریکی و قطعات کامپوزیتی بوده است.

روسیه از زمان اعمال تحریم های غرب در خصوص جنگ اوکراین تلاش کرده است تا جایگزینی برای هواپیماهای وارداتی بسازد زیرا شرکت های هواپیماسازی پیشرو بوئینگ و ایرباس مجبور شدند ارائه قطعات، تعمیر و نگهداری و پشتیبانی فنی به خطوط هوایی و شرکت های تعمیر و نگهداری در روسیه را متوقف کنند.

بنار بر ادعای مقام های روس اگرچه هنوز در مورد جایگزینی کالاهای خارجی با تولیدات داخلی تردیدهایی وجود دارد اما مسکو می تواند همه چیز را اداره کند زیرا مهندسان و طراحان این کشور به سختی روی این موضوع کار می کنند.

البته با توجه به موفقیت های اقتصادی که مسکو در خلال دو سال تحریم سخت به دست آورد، با توجه تصمیمات عقلایی و منطقی در مدیریت این کشور رسیدن به چنین جایگاهی به هیچ هنوان بعید نیست.

روزنامه «فایننشال تایمز» هم در گزارشی به صورت تلویحی اذعان کرد در چنین اوضاعی چین هم از تحریم کالایی و انرژی غرب علیه روسیه نه تنها در بحث های تجاری و اقتصادی نهایت استفاده را کرد بلکه برای تضعیف دلار در سرتاسر جهان دست به کار شد. «اولگ دریپااسکا» تاجر روسی می گوید به دلیل سیاست های تحریمی آمریکا و اتحادیه اروپا، سهم یوان چین در پرداخت های جهانی تقریبا دو برابر شده است.

وی به عنوان فعال حوزه آلومینیوم به این رسانه تاکید کرد ارقام نشان می دهند تسویه حساب های جهانی با واحد پول چین از ۱.۹ درصد در ژانویه ۲۰۲۳ به ۳.۶ درصد در اکتبر رسیده است.

دریپاسکا در سخنانی کنایه آمیز در کانال تلگرامی خود گفت تعداد معاملات جهانی انجام شده با یوان چین در سال گذشته دو برابر شده که نشان دهنده شکست کامل سیاست های تحریمی اروپا و آمریکا است.

این میلیاردر اضافه کرد که حجم مبادلات تجاری فرامرزی به یوان چین تنها در عرض چهار سال از پرداخت های یورو بیشتر خواهد شد.

وی افزود: در این مرحله تحریم‌ها را می‌توان یک سیاست تمام‌شده تلقی کرد.

تحریم‌های غرب به نفع مسکو و پکن تمام شد

گزارش FT تصریح دارد کاهش اتکا به دلار آمریکا و سایر ارزهای G۷ برای چین به دلیل تشدید تحریم‌ها علیه روسیه و تنش‌ها با آمریکا بر سر تایوان ضروری شده است.

بر اساس یافته یک موسسه ردیاب ماهانه پول چین که گزارش آن توسط انجمن مالی بین بانکی جهانی منتشر شده است، در ماه سپتامبر، یوان دومین ارز پر استفاده در معاملات جهانی شد و برای اولین بار از حدود شش سال پیش یعنی زمانی که داده ها ردیابی شدند از یورو پیشی گرفت.

از زمان اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۲۲ و تمدید پی در پی آن، روسیه و شرکای تجاری آن در میان کشورهای در حال توسعه تلاش‌ها را برای کاهش استفاده از سیستم مالی غرب و جایگزینی دلار و یورو با ارزهای ملی از جمله یوان، روپیه و درهم تشدید کرده‌اند.

پایان/

۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28284

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =