اذعان گاردین به ناکارآمدی تحریم‌های حوزه فناوری غرب علیه روسیه

روزنامه گاردین با ارایه گزارشی جدید تایید کرد که با وجود تلاش غرب برای تحریم مسکو به بهانه جنگ اوکراین، روسیه توانسته است به فناوری و قطعات مورد نیاز خود از خارج از این کشور دست یابد.

به گزارش تحریریه، این روزنامه انگلیسی می افزاید: یک گزارش جدید مشخص کرده است که بسیاری از کشورهای تحریم کننده روسیه باید اقداماتی را برای ایجاد اختلال در انتقال فناوری ها در کارزار جنگ الکترونیکی مسکو بکار بندند.

گاردین نوشت: پرونده ای که توسط اوکراین گردآوری و در بین کشورهای اصلی تحریم کننده روسیه توزیع شده است، به شناسایی شرکت های مهم روسی می پردازد که به ادعای این گزارش، در توسعه و تولید تجهیزات نظامی الکترونیک نقش دارند.

این گزارش بیان می کند که انگلیس و برخی دیگر از کشورها هنوز برخی از شرکت های دخیل در این روند را تحریم نکرده اند.

این گزارش مدعی می شود: برخی از فناوری های ساخت شرکت های انگلیسی در تعدادی از تجهیزات پیشرفته الکترونیکی مورد استفاده در درگیری روسیه و اوکراین استفاده شده است و از این رو به اقدامات موثرتری برای جلوگیری از استفاده روسیه از این قطعات خارجی نیاز است.

در این گزارش آمده است: «کارآمدی سامانه های الکترونیکی روسیه به شکل عمده به دسترسی به قطعات وارداتی بستگی دارد که به طور گسترده ای در تولید این سامانه ها مورد استفاده قرار می گیرد و باید به سرعت اقدامات خاصی بکار گرفته شود تا توانمندی مجتمع نظامی-صنعتی روسیه کاهش یابد».

گاردین نوشت: فرماندهان ارشد نظامی اوکراین نگران پیشرفت های اخیر روسیه در جنگ الکترونیک هستند. والری زالوژنی فرمانده کل نیروهای ارتش اوکراین به تازگی در مقاله ای در اکونومیست نوشت: جنگ الکترونیک کلید پیروزی در جنگ پهپادی است.

گزارش جدید اوکراین همچنین مدعی می شود که سامانه های اطلاعات الکترونیکی می توانند تجهیزات پارازیت پهپادها را رهگیری کرده و اقدام نظامی احتمالی را پیش بینی کند. بعلاوه تجهیزات ویژه راداری را می توان در رهگیری پهپادی استفاده کرد.

این گزارش خاطرنشان می کند که هشت شرکت مهم روسی در تولید تجهیزات جنگ الکترونیک نقش دارند که برخی از آنها مانند انجمن تولید و تحقیقات استرلا، شرکت توسعه و تحقیقات پروتک و شرکت فناوری های رادیوالکترونیک از سوی انگلیس تحریم نشده اند.

در این گزارش همچنین اسامی قطعاتی از شرکت انگلیسی ذکر شده و ادعا می شود که این قطعات در تجهیزات جنگ الکترونیکی روسیه یافت شده اند. شرکت های دخیل انگلیسی می گویند هر گونه تجارتی با روسیه را متوقف کرده اند.

طبق این گزارش، ترانزیستورهای شرکت تولید قطعات الکترونیکی سیم لاب (Semelab)، که دفتر ثبت شده آن در شهرستان ساری در انگلیس و متعلق به هولدینگ گروه الکترونیک تی تی (TT Electronics) است، در تجهیزاتی برای مسدود کردن دستگاه های تحت کنترل امواج رادیویی و ارتباطات در میدان جنگ کشف شد. تجهیزات تامین برق شرکت ایکس پی پاور(XP Power) مستقر در سنگاپور که نام آن در بورس اوراق بهادار لندن است، نیز در رادارهای کوتاه برد متحرک پیدا شد. همچنین قطعاتی که گفته می شود توسط شرکت گولِیج الکترونیک (Golledge Electronics)، مستقر در شهر ایلمینستر انگلیس تولید شده است، در یک سیستم جهت یاب پیدا شد.

سخنگوی گروه الکترونیک تی تی گفت: از زمان حمله روسیه به اوکراین، این شرکت ممنوعیت کامل فروش به هر نهاد روسی را اتخاذ کرده است. با توجه به ماهیت زنجیره‌های تامین بین‌المللی، زمانی که یک محصول فروخته می‌شود، ممکن است چندین بار قبل از استفاده نهایی آن فروخته شود. چنین فروش بعدی و استفاده نهایی از محصولات این شرکت در کنترل سازنده نیست.

شرکت ایکس پی پاور نیز مدعی شد که یک توزیع کننده کوچک در روسیه دارد که در سال ۲۰۲۲ تجارت با آن را متوقف کرد.

شرکت گولیج الکترونیک نیز گفت که تمام تجارت این شرکت را با توزیع کننده روسی خود در فوریه ۲۰۲۲ متوقف کرده است. این شرکت اعلام کرد که از سال ۲۰۲۱ هیچ قطعه‌ای را برای توزیع‌کننده روسی عرضه نکرده است و از سال ۲۰۱۶ هر محموله‌ای مشمول مقررات ترخیص توسط دولت انگلیس بوده است.

گزارشی که از سوی اوکراین گردآوری شده مدعی می شود که تحریم ها باید علیه شرکت های شناسایی شده روسیه اعمال شوند و در عین حال پیشنهاد می کند «پایگاه داده های مشترکی از قطعات» ایجاد شود که فناوری مورد استفاده احتمالی از سوی ارتش روسیه در تجهیزات جنگ الکترونیک را شناسایی می کند.

منبع: ایرنا

پایان/

۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
کد خبر: 28189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =