جنگ انرژی واشنگتن و مسکو

یک مقام ارشد آمریکایی فاش کرد که ایالات متحده متعهد شده است درآمدهای انرژی روسیه را تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «فایننشال تایمز» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی عنوان داشت که واشنگتن سعی دارد تا سیاست تحریمی خود را در مورد انرژی روسیه در سال‌های آینده هم دنبال کند زیرا کاخ سفید به دنبال کاهش درآمدهای نفت و گاز مسکو به نصف تا سال ۲۰۳۰ است.

ایالات متحده از آغاز درگیری اوکراین در سال گذشته، تلاش های بین المللی گسترده ای را برای محدود کردن صادرات نفت و سوخت روسیه به جریان انداخت.

جنگ انرژی واشنگتن و مسکو

«جفری پیات» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور منابع انرژی، در تشریح اهداف سیاست های واشنگتن علیه روسیه به این روزنامه انگلیسی اظهار داشت: هدف این تحریم‌ها تغییر رفتار روسیه بوده است ضمن آنکه واشنگتن در تلاش است تا اطمینان حاصل کند «ولادیمیر پوتین» در موقعیتی قرار نگیرد که اگر هر زمان نوعی صلح برقرار شد، بعد از سه یا چهار سال بار دیگر به تقویت تسلیحاتی خود روی بیاورد و این آمادگی را داشته باشد که ارتش روسیه را یک بار دیگر برای حمله به اوکراین گسیل کند.

اتحادیه اروپا و کشورهای G۷ از مدت ها قبل سقف قیمتی ۶۰ دلاری در هر بشکه نفت خام را برای صادرات روسیه وضع کردند؛ تحریم ها همچنین مانع شرکت های غربی از ارائه بیمه و سایر خدمات به محموله های نفت روسیه شده است مگر اینکه محموله ها به قیمت تعیین شده فوق یا کمتر از آن خریداری شوند. این مقررات محدودیت ساز از دسامبر سال ۲۰۲۲ اعمال شد و هدف آن کاهش درآمدهای صادراتی مسکو بود. مدتی پس از این اقدام، محدودیت های مشابهی در ماه فوریه بر صادرات فرآورده های نفتی روسیه وضع شد.

در حالی که درآمدهای مسکو از فروش نفت و گاز در ژانویه ۴۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته بود، اما این درآمدها از آن زمان به بعد به طور چشمگیری افزایش یافته و ضربه ای محکم را به تلاش های غرب برای محدود کردن درآمدهای انرژی روسیه وارد کرده است.

مقامات اتحادیه اروپا پیش این اعتراف کرده بودند که مسکو با موفقیت سقف قیمتی تعیین شده را نادیده می گیرد زیرا «تقریباً هیچ‌یک» از محموله‌های نفت خام آن کشور با سقف قیمتی یا کمتر از آن فروخته نشده است.

جنگ انرژی واشنگتن و مسکو

با این حال، واشنگتن استدلال کرده است که این محدودیت ها هزینه های قابل توجهی را بر مسکو تحمیل کرده و متعهد شده است که سیاست هایش را برای آسیب رساندن به اقتصاد روسیه تشدید می کند.

پیات خاطرنشان کرد: همکاران من در وزارت خزانه‌داری که این خط مشی ها را هدایت می‌کنند، به شدت به این سوال می پردازند که چگونه می‌توانیم اثربخشی مداوم این سیاست تحریمی را تضمین کنیم.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در تلاشی دیگر برای کاهش درآمدها و سود انرژی روسیه، به دنبال افزایش هزینه‌هایی است که مسکو باید برای اداره ناوگان مخفی نفتکش‌هایی پرداخت کند که در ظاهر وضعیت مالکیتی و بیمه ای نامشخصی دارند و تعیین سقف قیمت‌ نفت هم تاثیر محدودی روی آن‌ها داشته است.

به گفته پیات، ایالات متحده به دنبال راه‌هایی است که ناوگان در سایه‌ مسکو را بی تاثیر کند یا از کارآمدی آن بکاهد.

پایان/

۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28241

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =