تکمیل دلارزدایی در تجارت روسیه و چین

«ماکسیم رشتنیکوف» وزیر توسعه اقتصادی روسیه با بیان اینکه دلارزدایی در تجارت روسیه و چین تقریباً کامل شد، تصریح کرد روبل و یوان ۹۵ درصد تجارت مسکو با پکن را تشکیل می دهند.

به گزارش تحریریه، «ماکسیم رشتنیکوف» وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد سهم ارزهای ملی روبل و یوان در تجارت خارجی روسیه به حدود ۷۰ درصد افزایش یافته است، زیرا مسکو به سرعت از ارزهای غربی فاصله می گیرد.

این مقام دولت روسیه در حاشیه همایش تجاری انرژی روسیه و چین در پکن به خبرنگاران گفت: دلارزدایی از تجارت روسیه با چین تقریباً کامل شده است.

وی افزود: تجارت ما در حال بازسازی است. اگر به کل شاخص های تجاری کشور نگاه کنیم، ۶۸ درصد تجارت ما به روبل و یوان انجام می شود، در حالی که ۹۵ درصد تجارت ما با چین به روبل و یوان انجام می شود. مساله کانال‌ها [برای پرداخت‌ها] حل شده است.

داده های اخیر وزارت توسعه اقتصادی نشان می دهد که یوان در تسویه حساب های وارداتی روسیه با چین در سال ۲۰۲۲ از دلار پیشی گرفت. از آن زمان پول چین در تجارت روسیه با مغولستان، تایوان، فیلیپین، مالزی، امارات متحده عربی، تایلند، ژاپن، تاجیکستان و سنگاپور استفاده شده است.

این تغییرات نشان دهنده دور شدن روسیه از انجام مبادلات با ارزهای کشورهای غیردوست به عنوان یکی از پیامدهای تحریم ها است.

رشتنیکوف همچنین ارزیابی خود را از گردش تجاری روسیه و چین ارائه داد و پیش بینی کرد که حجم مبادلات دو طرف اکنون از هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری فراتر رفته و تا پایان سال جاری به حدود ۲۲۰ میلیارد دلار می رسد.

RBK بانک روسیه به نقل از داده های وزارت توسعه اقتصادی گزارش داد که روسیه در حال افزایش سهم یوان چین در تجارت خارجی خود است و این امر تنها به تجارت با چین انحصار ندارد.

تکمیل دلارزدایی در تجارت روسیه و چین

بر اساس محاسبات این وزارتخانه، در نیمه اول سال جاری ۷۵ درصد از گردش تجاری روسیه و چین به یوآن تسویه شده است. سهم یوان در تسویه حساب های روسیه با شرکای غیر از چین نیز سهم یوآن در دوره گزارش افزایش یافت و به ۲۵ درصد رسید.

علاوه بر این، میانگین حجم روزانه مبادلات دو پول ملی روبل-یوآن در بورس مسکو در نیمه اول سال به ۲۰۰ میلیارد روبل (۲ میلیارد دلار) رسید که از ابتدای سال ۲۰۲۲ تاکنون ۱۰۰ برابر افزایش یافته است.

دیگر داده ها نیز به محبوبیت فزاینده ارز ملی چین در تجارت خارجی روسیه اشاره می کند. بانک اروپایی بازسازی و توسعه (EBRD) این هفته مطالعه ای را بر اساس ۱۲ میلیون سوابق تراکنش واردات از روسیه منتشر کرد.

بر این اساس، یوان در تسویه حساب های واردات روسیه با چین در سال ۲۰۲۲ از دلار پیشی گرفت و از آن زمان در تجارت روسیه با تعدادی از کشورها استفاده شده است. علاوه بر این، پول چین حتی به عنوان یک وسیله پرداخت در تسویه حساب های وارداتی روسیه با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و بریتانیا (بین ۱ تا ۲ درصد از معاملات) ظاهر شده است.

افزایش محبوبیت یوان حکایت از تلاش های روسیه برای دور شدن از ارزهای کشورهای غیردوست، یعنی کشورهایی که روسیه را تحریم کرده اند، دارد. مسکو بارها اعلام کرده است به دلیل محدودیت های اعمال شده علیه این کشور دیگر به ارزهای این کشورها به ویژه یورو و دلار اعتماد ندارد.

پایان/

۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 27898

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =