کمک ارزهای دیجیتال به اقتصاد روسیه

معامله ارزهای دیجیتال در برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به روس ها کمک می کند تا تحریم های غرب را دور بزند.

به گزارش تحریریه، بر اساس تحقیقات گروهی از روزنامه نگاران بین المللی، مبادلات رمزنگاری در دو کشور استونی و لیتوانی که عضو اتحادیه اروپا هستند، به روس ها کمک کرده تا تحریم های غرب را دور بزنند.

این پژوهشگران ادعا می کنند این دور زدن ها در پولشویی بیش از یک میلیارد یورو (۱.۰۵ میلیارد دلار) دارایی نقش داشته اند.

این گزارش چند روز قبل در وب سایت خبری VSquare منتشر شد؛ تحقیقات توسط تیم VSquare با همکاری خبرنگاران از رسانه هایی Delfi ،Siena ،Fronstory ،Paper Trail Media ،Der Spiegel ،ZDF و Der Standard انجام شد.

بر اساس این گزارش، به دلیل سیستم لیبرال در بازار کریپتو که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، استونی طی شش سال گذشته به یک مرکز جهانی برای شرکت‌های رمزنگاری تبدیل شده است. گفتنی است که از اواسط سال ۲۰۲۱، نزدیک به ۵۵ درصد از ارائه دهندگان خدمات ارز مجازی جهان (حدود ۱۶۰۰ شرکت) در این کشور ثبت شده اند.

بنگاه های مالی برای به دست آوردن جایگاهی معتبر به عنوان یک شرکت دارای مجوز اتحادیه اروپا، به این دو کشور هجوم آوردند.

با این حال، طبق گزارش ها، مطالعه ای روی تقریباً ۳۰۰ شرکت رمزنگاری ثبت شده در استونی، بی نظمی های متعددی را نشان داد.

کمک ارزهای دیجیتال به اقتصاد روسیه

در این گزارش آمده است: «با نگاهی به صدها شرکت دارای مجوز، عملیات گسترده پولشویی، ده‌ها مورد کلاهبرداری بین‌المللی و عدم شفافیت جدی آشکار شده است که در آن مواردی همچون بازیگران اجیر شده، پروفایل‌های جعلی و صاحبان غیرواقعی شرکت‌ها وجود داشت.

این مقاله می افزاید با استفاده از اعتباری که مجوزهای ثبت شده در اتحادیه اروپا به این شرکت ها داده شده است، آنها توانسته اند قربانیان بیش از ۱ میلیارد دلاری دارایی های رمزنگاری شده را بشویید یا کلاهبرداری کنند.

در این بیانیه آمده است: «اصطلاح «دارای مجوز در اتحادیه اروپا» به نقطه فروش کلاهبرداران بین‌المللی تبدیل شد که از حوزه قضایی برای ایجاد اعتماد در عملیات غیرقانونی خود استفاده می‌کردند.

گزارشگران همچنین مواردی از دور زدن تحریم ها را کشف کردند. پس از آغاز درگیری اوکراین در سال گذشته، روس‌ها به دلیل تحریم‌های غرب از بسیاری از ابزارهای مالی بین‌المللی محروم شدند. موضوع مهم‌تر از همه، قطع ارتباط بانک‌های روسی از سیستم پیام‌رسانی بین‌بانکی سوئیفت است که عملاً آن‌ها را از توانایی انتقال وجوه در سطح بین‌المللی محروم کرده است. در این شرایط از Crypto به عنوان جایگزینی برای تراکنش‌های بین‌مرزی با قابلیت ناشناس بودن استفاده می‌ شود.

به عنوان مثال، مشخص شد که گروه نظامی خصوصی روسی Rusich از ۹ کیف پول رمزنگاری شده در استونی برای جمع آوری حداقل ۲۱۰۰۰۰ دلار بین سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ استفاده کرده است. در همین حال، طبق گزارش ها، پلتفرم Coinsbit استونی به کاربران امکان تبدیل روبل روسیه به بیت کوین را می دهد. یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال، با نام MEXC، پرداخت‌های روبلی را از طریق مکانیسم شخص به شخص یا P2P ارائه می‌دهد.

مشخص شد Payeer که یک صرافی و پردازشگر پرداخت رمزنگاری محبوب است، آموزش های ویدئویی را در مورد نحوه دور زدن تحریم های مالی غرب با استفاده از این پلتفرم منتشر کرده است.

کمک ارزهای دیجیتال به اقتصاد روسیه

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۲، استونی مقررات ضد پولشویی خود را تشدید کرد تا سرمایه‌گذاران غیرقانونی کریپتو را از بازار خود بیرون کند. در نتیجه بیش از ۱۵۰۰ شرکت رمزنگاری مجوزهای خود را از دست دادند. با این حال، گفته می شود بسیاری از این شرکت ها به کشور همسایه یعنی لیتوانی نقل مکان کرده اند، که در حال حاضر میزبان بیش از ۸۰۰ شرکت دارایی مجازی است. حال آنکه سهم این کشور در سال ۲۰۱۹ تنها ۲۰ شرکت بود.

این تحقیقات ارتباط بین یکی از این شرکت های رمزنگاری و بزرگترین وام دهنده روسیه، Sber را آشکار ساخت. موسسه MoneySwap OÜ استونی که پلتفرم دارایی های مجازی مرکوریو را اداره می کرد، در سال ۲۰۲۲ با نام MoneyAmber UAB به لیتوانی نقل مکان کرد. پژوهشگران دریافتند که سهام این شرکت از طریق یک شرکت قبرسی به نام MRCR Holdings مدیریت می‌شود که آکشین جانگیروف، برادر مدیر ارشد ریسک در Sber، در میان سهامدارانش به حساب می‌آید. این گزارش فاش نکرد که آیا این برادران در طرح‌های فرار از تحریم‌ها مشارکت داشتند یا خیر، اما تصریح کرد که آکشین در سال ۲۰۲۱ از Sber حدود ۳۰۰۰۰۰ دلار درآمد کسب کرده است.

پایان/

۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27723

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =