تورم تمام‌شدنی نیست

صندوق بین المللی پول پیش بینی ناامیدکننده جدیدی را از تورم جهانی منتشر و اعلام کرد در آینده تورم بیشتر از حد انتظار این نهاد خواهد بود.

به گزارش تحریریه، صندوق بین‌المللی پول (IMF) در پیش‌بینی‌های خود برای تورم جهانی به ۶.۹ درصد در سال جاری و ۵.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ تجدیدنظر کرده است. این موسسه مالی مستقر در واشنگتن پیش‌بینی‌ های انجام شده پیشین خود از تورم جهانی را به ترتیب ۰.۱ و ۰.۶ درصد افزایش داده است.

از سوی دیگر، انتظار می رود تورم جهانی به طور پیوسته از ۸.۷ درصدی که در سال ۲۰۲۲ ثبت کرده بود در سال جاری به ۶.۹ درصد کاهش یابد.

صندوق بین‌المللی پول در آخرین چشم‌انداز اقتصاد جهانی (WEO)، پیش‌بینی خود را برای رشد تولید ناخالص داخلی واقعی جهانی در سال ۲۰۲۳ بدون تغییر ۳.۰ درصد باقی گذاشت، اما پیش‌بینی های برای سال ۲۰۲۴ را ۰.۱ درصد کاهش داد و در قیاس با پیش‌بینی‌ها در ماه جولای به ۲.۹ درصد رساند.

این صندوق در گزارش خود بهبودی اقتصاد جهانی در رهایی یافتن از تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا و بحران مرتبط با جنگ اوکراین را کندتر از حد انتظار ارزیابی کرد و عنوان داشت «اقتصاد جهانی در حال حرکتی لنگ لنگان است و نه با سرعت زیاد.»

مورد اخیر یعنی تشدید درگیری اسرائیل و فلسطین نیز موثر بیان شده است؛ با اینحال «پیر اولیویه گورینچاس» اقتصاددان ارشد صندوق بین‌المللی پول اعتقاد دارد که برای ارزیابی تأثیر آن بر اقتصاد جهانی «خیلی زود است» و در هر صورت این نهاد وضعیت را از نزدیک زیر نظر دارد.

تورم تمام‌شدنی نیست

گورینچاس هشدار داد: ما این امر را در بحران‌ها و درگیری‌های قبلی هم دیده‌ایم؛ چنین اتفاقی پیش درآمدی برای وقوع خطری بالقوه و اختلال در روند تولید یا فرایند حمل و نقل نفت در منطقه خواهد بود.

صندوق بین المللی پول تاکید کرد که کاهش رشد در اقتصادهای پیشرفته بسیار بیشتر از بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه است.

تحلیلگران صندوق بین المللی پول انتظار دارند که کاهش رشد اقتصادهای پیشرفته از ۲.۶ درصد در سال گذشته به ۱.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۱.۴ درصد در سال ۲۰۲۴ به دلیل حرکت قوی تر از حد انتظار ایالات متحده می باشد با اینحال میزان رشد اقتصادی منطقه یویور ضعیف تر از حد انتظار بوده است.

برای بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه نیز پیش‌بینی ها حکایت از کاهش رشد دارند؛ متوسط نرخ رشد که برای سال ۲۰۲۴ حدود ۴.۱ درصد ثبت شددر سال جاری میلادی به ۴ درصد کاهش می یابد. همچنین برای سال ۲۰۲۴ نیز با بازنگری نزولی ۰.۱ درصدی رشد اقتصادی ۴ درصد بیان شده است.

پایان/

۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 27802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 5 =