رکود گریبان منطقه یورو را گرفت

بر اساس گزارش شبکه بلومبرگ، اقتصاد منطقه یورو پس از تجربه رشد منفی در دو فصل متوالی سالجاری، اکنون در حال ورود به دوره رکود اقتصادی است.

به گزارش تحریریه، نظرسنجی شبکه خبری «بلومبرگ» که بر پایه دیدگاه های تحلیلگران گردآوری شده است، نشان داد که بلوک اقتصادی یورو که متشکل از ۲۰ کشور است، پس از آنکه دو فصل متوالی رشد منفی اقتصادی را به ثبت رساند، در ماه های پایانی سال جاری وارد اولین رکود خود از زمان همه گیری کرونا به بعد شده است.

تولید ناخالص داخلی (GDP) در منطقه یورو بین سپتامبر و دسامبر ۲۰۲۳ در مقایسه با پیش‌بینی قبلی با ۰.۱ درصد کاهش همراه شد؛ این درحالی است که اقتصاددانان انتظار بهبودی نسبی را برای آینده داشتند.

«جورج آنجله» کارشناس ارشد اقتصادی در بانک Bantleon می گوید: ما شک داریم که در آغاز یک دوره رشد صعودی باشیم. بادهای مخالف همچنان قوی هستند، به ویژه اینکه افزایش گسترده نرخ بهره موانع مختلفی را در مسیر رشد قرار داده است.

آژانس آمار یورواستات (Eurostat) در گزارش هفته گذشته خود، رکود را به کاهش تولید صنعتی در منطقه یورو نسبت داد که نشان دهنده ضعف پایدار این منطقه است.

Euro zone periphery may see a return of the crisis, analyst warns

این رکود تا حد زیادی به کند شدن رشد اقتصادی آلمان نسبت داده می شود، زیرا بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا همچنان با ترکیبی از تقاضای خارجی ضعیف، بحران بودجه، نرخ های بهره بالا و پیامدهای طولانی مدت بحران انرژی که در سال گذشته تشدید شد، دست و پنجه نرم می کند.

انتظار می رود اقتصاد آلمان در سه ماهه چهارم سال جاری هم با کاهش ۰.۲ درصدی مواجه شود؛ از اینرو چنین رقمی بیشتر از کاهش ۰.۱ درصدی است که تا قبل از این پیش بینی شده بود.

نظرسنجی بلومبرگ به دنبال بازنگری نزولی برای سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ در بررسی رشد اقتصادی ۲۰ کشوری بود که از یورو به عنوان واحد پول خود استفاده می کنند.

نتایج این نظرسنجی برخلاف پیش‌بینی ماه نوامبر کمیسیون اروپا بود. برآورد این نهاد اروپایی در آن زمان معتقد بود که منطقه یورو در ماه‌های پایانی سال به مسیر رشد خود باز می گردد. کمیسیون این اتفاق را ناشی از عقب‌نشینی تورم و تقویت بازار کار بیان کرده بود.

اگرچه اقتصاددانان انتظار دارند که تورم در منطقه یورو تا سپتامبر ۲۰۲۴ تا حدودی کاهش یابد اما همچنان بسیار بالاتر از هدف بانک مرکزی اروپا یعنی تورم ۲ درصد باقی خواهد ماند.

پایان/

۲۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 28331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =