زیان سنگین اتحادیه اروپا از تحریم روسیه

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد سیاست های تحریمی علیه مسکو به اقتصاد اتحادیه اروپا زیانی هنگفت معادل ۱.۵ تریلیون دلار تحمیل کرده است.

به گزارش تحریریه، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا به دلیل تحریم های گسترده علیه مسکو حدود ۱.۵ تریلیون دلار ضرر کرده اند.

این دیپلمات افزود که او هیچ نشانه ای از تغییر سیاست های اتحادیه در قبال مسکو در آینده نزدیک نمی بیند.

گروشکو در حاشیه مجمع اقتصادی اوراسیا ورونا در سمرقند، ازبکستان، به خبرنگاران گفت: کل خساراتی که اتحادیه اروپا به دلیل اعمال تحریم‌ها و تصمیم‌های خود در محدود کردن همکاری با روسیه متحمل شد، در یک برآورد محافظه‌کارانه، حدود ۱.۵ تریلیون دلار بوده است.

وی خاطرنشان کرد که تجارت متقابل روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۴۱۷ میلیارد دلار بوده است و مدعی شد که اگر تحریم‌های مرتبط با اوکراین نبود، این میزان در سال جاری به ۷۰۰ میلیارد دلار می‌رسید.

زیان سنگین اتحادیه اروپا از تحریم روسیه

گروشکو افزود که حجم تجارت دو طرف در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار بوده است، اما انتظار می رود تا پایان سال ۲۰۲۳ به کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یابد.

وی در پایان عنوان داشت حجم مبادلات در سال آینده به ۵۰ میلیارد دلار کاهش خواهد یافت و پس از آن در مسیر نزدیک شدن به صفر قرار خواهد گرفت.

به گفته این دیپلمات، بخش صنعتی آلمان بیشترین زیان را متحمل شده و اکنون مجبور است گاز طبیعی را با قیمت هایی سه برابر بیشتر از هزینه های آن در ایالات متحده انرژی و گاز را خریداری کند. او تاکید کرد که با وجود هشدارهای جدی از سوی مقامات و شرکت‌های آلمانی، خطوط تولید کالا نیز به تدریج از اروپا به آمریکای شمالی منتقل می‌شوند.

زیان سنگین اتحادیه اروپا از تحریم روسیه

این درحالی است که مدتی قبل «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان اظهار داشت که تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه فقط به اقتصاد این کشور ۱۰ میلیارد یورو خسارت وارد کرده است.

اوربان در سخنرانی سالانه خود اظهار داشت که اقدامات علیه روسیه که از بیش از یک سال قبل اعمال شد، با افزایش قیمت انرژی و بالارفتن هزینه ها در کل اقتصاد، تأثیر مخربی بر بوداپست گذاشته است.

نخست وزیر مجارستان با اشاره به اینکه دولت، بخش شرکت ها و خانوارهای این کشور شاهد افزایش سرسام آور قیمت انرژی در سال ۲۰۲۲ بوده اند، گفت: تحریم ها چهار تریلیون فورینت (بیش از ۱۰ میلیارد یورو) را از جیب مجارستان ها بیرون آورده است.

اوربان تصریح کرد، اقدامات تنبیهی «قرار بود به روسیه ضربه بزند، اما به اروپا ضربه بزند».

بروکسل تاکنون ۱۱ بسته تحریمی را علیه روسیه به دلیل عملیات نظامی این کشور در اوکراین ارائه کرده به گونه ای که تعداد محدودیت ها ده ها هزار نفر از شهروندان روسیه و غیره را شامل شده است. این امر درحالی رخ داده است که مقامات اتحادیه اروپا و ایالات متحده بارها اعتراف کرده اند که تأثیر منفی اقدامات آن ها علیه روسیه آنطور که انتظار می رفت قابل توجه و تاثیرگذار نبوده است.

پایان/

۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28013

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =