غیبت غیرموجه ایران در میان قدرت‌های شرق!

درحالیکه دولت سیزدهم از فرستادن یک هیات عالیرتبه سیاسی یا اقتصادی برای شرکت در سومین مجمع کمربند-جاده در پکن خودداری کرد، روسیه و چین باتوافقاتی بزرگ بر تعمیق همکاری ها در حوزه امنیت غذایی، انرژی و ... تاکید کردند.

به گزارش تحریریه، جمهوی اسلامی ایران خود را یکی از اضلاع قدرت سه گانه شرق می داند اما گام هایی که در این راستا و برای تقویت این محور برداشته می شود با شعارها همخوانی ندارد. در حالیکه سومین مجمع ابرپروژه یک کمربند و جاد در چین هفته گذشته برگزار شد اما مقامات دولت سیزدهم حتی صلاح ندیدند که وزیر امور خارجه یا یک وزیر اقتصادی را به این نشست بفرستند تا حداقل در ظاهر در کنار مقام های ارشد روسیه چین خود را نشان دهند و گام کوچکی را برای نزدیکی به مهمترین شریک اقتصادی و نفتی خود بردارند.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در حاشیه کنفرانس یک کمربند و جاده در پکن گفت: چین امیدوار است که به زودی شاهد پیشرفت قابل توجهی در پروژه ساخت یک خط لوله جدید انتقال گاز طبیعی باشد که این کشور را از طریق مغولستان به روسیه متصل می کند.

رئیس جمهور روسیه برای شرکت در سومین مجمع یک کمربند و جاده و باهدف تحکیم همکاری های بین المللی (BRF) به چین سفر کرد.

رهبر چین با بیان اینکه همکاری موثر با روسیه امنیت غلات و انرژی را تضمین می کند، گفت که تقویت روابط بین مسکو و پکن یک هدف بلندمدت این کشور است.

این پروژه که «قدرت سیبری ۲» نامیده می شود، گاز طبیعی را از شبه جزیره یامال روسیه به سرزمین چین منتقل می کند. قبل از درگیری اوکراین، گاز روسیه از طریق چند خط لوله، از جمله نورد استریم، که در سپتامبر ۲۰۲۲ منفجر شد، به بازار اتحادیه اروپا انرژی می رساند.

غیبت غیرموجه ایران در میان قدرت‌های شرق!

مقامات روسی در نظر دارند عرضه گاز خط لوله به چین را سالانه تا ۵۰ میلیارد متر مکعب از طریق Power of Siberia ۲ افزایش دهند، در حالی که خط لوله فعلی Power of Siberia قرار است تا سال ۲۰۲۵ سالانه ۳۸ میلیارد متر مکعب گاز را تامین کند.

شی جین پینگ همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری گردشگری فرامرزی بین کشورها در چارچوب پروژه بزرگ کمربند جاده گسترش یابد و همچنین کریدور اقتصادی چین-مغولستان-روسیه توسعه ارتباطات حمل و نقل با کیفیت بالا را تسهیل کند.

روسیه اندکی پس از آنکه اتحادیه اروپا واردات انرژی از روسیه را به عنوان بخشی از تحریم ها کاهش داد، به طور چشمگیری عرضه انرژی به چین را که در حال حاضر دومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، افزایش داد.

«الکسی میلر» مدیرعامل غول انرژی دولتی گازپروم روسیه، پیش از این اعلام کرده بود که صادرات گاز روسیه به چین به زودی به حجمی خواهد رسید که قبل از اعمال تحریم‌های غرب به اتحادیه اروپا فروخته می شد.

علاوه بر این روسیه در حوزه های غیرانرژی هم شراکت های عمیقی را با چین برنامه ریزی کرده است. «راشاتودی» نوشت، همزمان با توافق گاز طبیعی، مسکو و پکن قرارداد بزرگی را درباره عرضه بلندمدت غلات روسیه به چین امضا کردند. مسکو ۷۰ میلیون تن محصولات کشاورزی را به عنوان بخشی از یک معامله ۲۵ میلیارد دلاری به پکن عرضه خواهد کرد.

روسیه در حال ایجاد مسیرهای صادراتی جدید برای محصولات کشاورزی خود به عنوان بخشی از ابتکار کریدور غلات زمینی جدید (NLGC) است.

غیبت غیرموجه ایران در میان قدرت‌های شرق!

«کارن اوسپیان» معاون مدیرعامل NLGC در بخش توسعه، در حاشیه همایش بین المللی کمربند و جاده در پکن به خبرگزاری تاس گفت که این قرارداد به ارزش ۲.۵ تریلیون روبل (۲۵.۷ میلیارد دلار) یکی از بزرگترین معاملات بین دو کشور است.

قرارداد ۱۲ ساله جدید ۷۰ میلیون تن غلات، سویا و محموله دانه های روغنی روسیه را در اختیار چین قرار می دهد.

برنامه NLGC که توسط شرکتی به همین نام هدایت می شود، برای گسترش صادرات غلات از اورال، سیبری و خاور دور روسیه به چین، آسیای مرکزی و خاورمیانه طراحی شده است. این ابتکار توسط دولت های روسیه و چین به عنوان بخشی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کمربند اقتصادی جاده ابریشم حمایت می شود.

پایان/

۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27880

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =