رویکردهای پکن در ابرپروژه کمربند و جاده

مقامات چینی محور اصلی پروژه «ابتکار کمربند و جاده» را به سوی فناوری‌های جدید، انرژی‌های تجدیدپذیر، زیرساخت‌های تجاری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، منابع طبیعی، و پروژه های راهبردی متمرکز کرده اند.

به گزارش تحریریه، «مرکز مالی و توسعه سبز» (GREEN FINANCE & DEVELOPMENT CENTER) در تحلیل شرایط و آینده ابرپروژه دولت چین با نام «ابتکار کمربند و جاده» (BRI) گزارشی را از روند سرمایه گذاری در آن در نیمه اول ۲۰۲۳ منتشر کرد.

این گزارش مبسوط مجموعه ای از دتساوردها را در این پوژه بر شمرده است که به صورت خلاصه عبارتند از :

۱۰ سال پس از اعلام ابتکار کمربند و جاده (BRI)، حجم سرمایه گذاری مشارکت تجمعی BRI از مرز ۱ تریلیون دلار گذشته و به ۱.۰۱۶ تریلیون دلار رسید. در این راستا، حدود ۵۹۶ میلیون دلار در قراردادهای ساخت و ساز و ۴۲۰ میلیون دلار نیز در سرمایه گذاری های غیرمالی صرف شد.

همچنین تعاملات مرتبط با انرژی چین در نیمه اول سال ۲۰۲۳، سبزترین سطح مشارکتی در هر دوره ۶ ماهه از زمان آغاز به کار BRI در سال ۲۰۱۳ ثبت کرده است.

منابع مالی و سرمایه گذاری BRI در نیمه اول سال ۲۰۲۳ با حدود ۱۰۳ معامله به ارزش ۴۳.۳ میلیارد دلار در مقایسه با حدود ۳۵ میلیارد دلار در نیمه اول سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

رویکردهای ابرپروژه چینی برای آینده

سرمایه‌گذاری‌ها در چارچوب سهم مشارکت ابتکار کمربند جاده BRI به سطح رکورد در ۶۱ رسید. در واقع این اولین باری است سطح این شاخص به بیش از ۵۰ درصد از کل مشارکت BRI بالغ شده است.

یک حوزه رشد با اهمیت استراتژیک فلزات و معادن از طریق سرمایه گذاری چینی برای مالکیت است. مشارکت در این بخش در مقایسه با نیمه اول سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۳۱ درصد رشد داشته است. مواد معدنی و فلزات به ویژه در عرصه گذار به انرژی سبز (به عنوان مثال در مورد عنصر لیتیوم) و باتری‌های خودروهای الکتریکی ممورد استفاده قرار می گیرند.

کشورهای بزرگی که در حال رشد مشارکت با چین بوده اند عبارتند از بولیوی، نامیبیا، اریتره و تانزانیا . این موضوع صحرای جنوب آفریقا را به سریع ترین منطقه در حال رشد تعامل با BRI تبدیل کرد.

۲۶ کشور از جمله ترکیه، لهستان و کنیا شاهد کاهش ۱۰۰ درصدی مشارکت در ابتکار کمربند جاده بودند. روسیه همچنان شاهد هیچ مشارکت عمومی از سوی چین نبود.

سرمایه‌گذاری‌های BRI در نیمه اول سال ۲۰۲۳ برای دومین بار پس از سال ۲۰۲۲ در سیطره شرکت‌های بخش خصوصی از جمله Huayao Cobalt و CATL بود. این در حالی است که قراردادهای ساخت و ساز بیشتر در اختیار شرکت‌های دولتی (SOEs) بودند.

رویکردهای ابرپروژه چینی برای آینده

برای مقایسه در ابعاد جهانی، قابل ذکر است که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جهان در اقتصادهای نوظهور، مشابه مشارکت چین در ابتکار کمربند جاده - با مجموعه ای از رشد و نزول همراه بوده و به پیش رفته است.

برای بقیه سال ۲۰۲۳، احیای بیشتر مشارکت BRI چین با تمرکز قدرتمندانه تر بر مشارکت کشورهای حاضر در پروژه BRI در انرژی های تجدیدپذیر و فناوری های مرتبط امکان پذیر است.

انتظار می رود مشارکت‌های بالقوه آینده در شش نوع پروژه زیر تعریف شوند: تولید در فناوری‌های جدید (مانند باتری)، انرژی‌های تجدیدپذیر، زیرساخت‌های تجاری (شامل خطوط لوله، جاده‌ها)، فناوری اطلاعات و ارتباطات (مانند مراکز داده)، معاملات مبتنی بر منابع (مانند، معدن، نفت، گاز)، پروژه های با دید وسیع یا استراتژیک (به عنوان مثال، راه آهن).

پایان/

۱۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 27967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =