چین جای اتحادیه اروپا را پر می‌کند

مدیرعامل گازپروم روسیه اعلام کرد به زودی صادرات گاز روسیه به چین با سطح عرضه مسکو به اتحادیه اروپا در دوره قبل از تحریم ها برابری می کند.

به گزارش تحریریه، «آلکسی میلر» مدیر عامل گازپروم چند روز ثبل اعلام کرد که عرضه گاز خط لوله روسیه به چین به زودی به حجم فروش این شرکت به اتحادیه اروپا قبل از اعمال تحریم های اتحادیه اروپا بر واردات انرژی از مسکو خواهد رسید.

مدیر ارشد اجرایی این شرکت انرژی تاکید کرد که فقط صادرات به چین می تواند حجمی را که خریداران اتحادیه اروپا در نتیجه تحریم های مرتبط با اوکراین رد کرده اند، جایگزین کند.

بر اساس داده های گمرک چین، در ژانویه ۲۰۲۳ روسیه به تامین کننده شماره یک گاز طبیعی چین تبدیل شد.

به گفته «الکساندر نواک» معاون نخست وزیر روسیه، عرضه روسیه به چین تنها از طریق خط لوله Power of Siberia امسال با ۵۰ درصد افزایش به ۱۵.۵ میلیارد متر مکعب رسیده است.

وی افزود: انتظار می رود در سال ۲۰۲۳، فروش گاز از این خط لوله به چین با افزایش ۴۳ درصدی به ۲۲ میلیارد متر مکعب برسد.

Gazprom says it has signed deal for China to pay for Russian gas in  national currencies - BusinessToday

نواک در ماه ژوئن هم اعلام کرده بود که قصد دارد صادرات گاز روسیه به بازارهای آسیایی را به ۱۷۰ میلیارد متر مکعب در یک دوره هفت ساله افزایش دهد. این هدف پس از اجرای پروژه های زیربنایی بزرگ قابل دستیابی خواهد بود. روسیه انتظار دارد خط لوله Power of Siberia ۲ به چین را از طریق قلمرو مغولستان بسازد و صادرات از طریق خط لوله Power of Siberia موجود را هم افزایش دهد.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی (IEA)، اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۵۵ میلیارد متر مکعب گاز از روسیه خریداری کرد که ۴۵ درصد از کل واردات گاز این بلوک و حدود ۴۰ درصد از مصرف گاز اتحادیه را تشکیل می داد.

بر اساس داده های شورای روابط خارجی اروپا (ECFR) در سال ۲۰۲۲، عرضه گاز خط لوله روسیه به اتحادیه اروپا تقریبا به نصف کاهش یافت و به حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب رسید.

پایان/

۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 27899

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • GB ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۴
      0 0
      دوستان عزیز! واقعأ جای تأسف است که سیاست پیشگان ایران هنوز متوجه تغیر جهان نشده اند! جهان امروز جهان دو هفته پیش نیست .موضع گیری نا مفهوم وبیطرفی یعنی باخت .جبهه های مخالف نه در حال شکل گیری بلکه تکوین هستند هر که دیر آمد باید خودش را هماهنگ کند تا بتواند شریک تکوین مرحله بعدی باشد. تغیرات آنچنان تشدید شده که ۲۴ساعت هم برای تعقیب آن کم است.وضعیت اقتصادی اروپا در حد فاجعه است کمبود انرژی ٬نقصان صادرات صنعتی وتورم بالا که همگی ناشی از نبود انرژی ارزان واز دست دادن بازار روسیه وبلاروس و....میباشند٬سیستم سیاسی اروپا را فلج کرده بعضأ تکروی برخی کشورها مثل مجارستان ولهستان وجدیدأ اسلواکی وبروز مشکل دردولت آلمان و فرا رسیدن فصل سرماهمگی نشانه ای ازتشدیداوضاع میباشد.در نظر گرفتن نرخ برابری دلار ویورو ودرصد تبادل انها در تجارت جهانی در هفته های آینده بسیار جالب خواهد بود.