تداوم افزایش درآمدهای انرژی روسیه

رسانه آلمانی گزارش داد که درآمدهای مسکو در بازار جهانی انرژی با وجود تحریم های غربی نسبت به سال گذشته رشد داشته و حداقل ۵ درصد بیشتر از ۲۰۲۲ شده است.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری آلمانی Handelsblatt گزارش داد که روسیه با وجود تحریم‌های غرب که شامل تحریم‌ واردات و تعیین سقف قیمت نفت این کشور می‌شود، ماه گذشته شاهد افزایش درآمد حاصل از صادرات انرژی نسبت به مدت مشابه سال قبل بود.

بر اساس گزارش این نشریه، درآمد مسکو از فروش نفت و گاز در ماه جولای ۵.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و به ۸.۶۶ میلیارد دلار رسیده است.

گفته می شود که سود روسیه از صادرات گاز بیشترین میزان را دارد، در حالی که سود حاصل از فروش نفت خام ۲.۶ درصد افزایش یافته است.

«جیووانی استانوو» تحلیلگر کالا در بانک UBS سوئیس به این خبرگزاری گفت: روسیه از صادرات انرژی درآمد بیشتری کسب می کند و بنابراین در وضعیت بهتری نسبت به چند ماه پیش قرار دارد.

وی مدعی شدبروز این شرایط موجب شده است تا بسیاری از کارشناسان نسبت به اثربخشی تحریم‌ها علیه روسیه تردید دارند.

«رابین بروکس» از مؤسسه مالی بین‌المللی (IIF) خاطرنشان کرد که تحریم‌ها علیه کشورهایی که کسری حساب جاری دارند و به اعتبارات سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه جهانی برای تأمین مالی واردات وابسته هستند، بسیار مؤثر است.

تداوم افزایش درآمدهای انرژی روسیه

او با این حال وی معتقد است که روسیه در میان گروه از کشورهای فوق نیست و استدلال کرد که محدودیت های اعمال شده بر آن به طور فزاینده ای بی اثر می شود.

تحریم اتحادیه اروپا بر صادرات نفت خام روسیه از طریق دریا در سال گذشته همراه با تعیین سقف قیمتی G۷ برای نفت و فرآورده های نفتی روسیه در پاسخ به عملیات نظامی مسکو در اوکراین اعمال شد. این اقدامات تلاشی بودند تا مسکو را از دسترسی به درآمدهای نفت و انرژی برای تأمین مالی تلاش های نظامی آن محروم کند.

در حالی که این محدودیت‌ها دسترسی روسیه به بازارهای سنتی غربی‌ آن را محدود کرده است،باعث ایجاد تغییرات گسترده‌ای در عرضه جهانی نفت شده است و مسکو با موفقیت صادرات خود را به آسیا هدایت می‌کند.

بر اساس آخرین محاسبات اوپک، روسیه بزرگترین صادرکننده نفت به هند در سال گذشته بوده است به نحوی که ۴۵ درصد از خرید نفت خام هند در ماه ژوئن از سوی روسیه تامین شده است.

همچنین مسکو از ژانویه تا کنون بزرگترین تامین کننده انرژی برای چین بوده است.

پایان/

۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 26936

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =