ضربه نفتی بن سلمان به آمریکا

خبرگزاری آمریکایی اعلام کرد تصمیم عربستان سعودی برای کاهش دوباره تولید و صاردات نفت بیش از همه کشورهای غربی را بیشتر تحت تاثیر می گذارد و باعث افزایش قیمت نفت می شود.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد که عربستان سعودی ممکن است صادرات نفت به آمریکا را در ماه ژوئیه کاهش دهد. اجرای این تصمیم به تشدید بازارهای غربی منتهی خواهد شد.

پادشاهی سعودی قرار است به طور یکجانبه تولید نفت خام خود را در ماه آینده ۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهد که معادل ۱۰ درصد کاهش در تولید آن است. این اقدام کل تولید این کشور را به ۹ میلیون بشکه در روز کاهش می دهد که پایین ترین سطح از سال ۲۰۱۱ است.

بر اساس برآورد بلومبرگ، پس از کاهش تولید، ریاض کمتر از ۶ میلیون بشکه برای صادرات خواهد داشت. در نتیجه، صادرات نفت آن به کشورهای غربی بیشتر از صادرات نفت به آسیا که اکنون بازار اصلی عربستان سعودی هستند، تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

بر این اساس، بخش اعظم عربستان صادرات به شرق می‌رود، زیرا غول نفتی آرامکوی عربستان که تحت کنترل دولت قرار دارد به چند پالایشگاه آسیایی گفته است که به هر اندازه‌ای که درخواست کنند، نفت خام را دریافت خواهند کرد. این بدان معناست که هرگونه کاهش صادرات در غرب کانال سوئز و برای اروپا و ایالات متحده اعمال و احساس خواهد شد.

به گفته این نشریه، ریاض با اولویت عرضه به بازارهای سنتی آسیایی خود، می تواند صادرات به آمریکا را کاهش دهد تا بازار را محدود کند. این امر در گزارش های موجودی کالا اکنون مشهود است. بلومبرگ خاطرنشان کرد که آرامکو بزرگترین پالایشگاه از نظر ظرفیت در ایالات متحده، Motiva، را در کنترل خود دارد و تصمیمات آن می تواند بر عرضه ۶۳۰,۰۰۰ بشکه در روز در پورت آرتور نیز تأثیر بگذارد.

ضربه نفتی بن سلمان به آمریکا

این رسانه همچنین ادعا کرد که اگرچه ایالات متحده اکنون کمتر به نفت خام عربستان وابسته است، اما این میتواند بهترین شانس باشد تا ریاض برای افزایش قیمت نفت اقدام کند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی فاش کرد که کاهش تولید این کشور ممکن است پس از ماه جولای تمدید شود. این اقدام بالقوه به کاهش داوطلبانه توافق شده بین ریاض و چندین تولیدکننده بزرگ اوپک پلاس، از جمله روسیه که در ماه مه اجرایی شد، اضافه خواهد کرد.

کاهش روزانه حدود ۱.۶۶ میلیون بشکه ای تا پایان سال ۲۰۲۳ در کنار توافقات قبلی قرار گرفت که باعث شد کل کاهش تولید اوپک پلاس به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز یا ۳.۷ درصد از تقاضای جهانی نفت برسد.

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 26245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =