بن سلمان شمشیر را از رو بست

رسانه های آمریکایی فاش کردند که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در جلسات خصوصی با وزیر امور خارجه آمریکا، واشنگتن را تهدید کرد که هزینه های سنگینی را به اقتصاد ایالات متحده تحمیل می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه واشنگتن پست با استناد به مطالب محرمانه فاش شده گزارش داد، «محمد بن سلمان» ولیعهد، پس از اینکه «جو بایدن» رئیس جمهور ایالات متحده به عربستان سعودی درباره «عواقب» توافق کاهش تولید نفت با روسیه هشدار داد، به طور خصوصی نسبت به آسیب رساندن به اقتصاد آمریکا هشدار داد.

دولت بایدن گفته بود که پس از تصمیم ریاض مبنی بر کاهش تولید نفت خام برخلاف میل ایالات متحده، روابطش با پادشاهی را دوباره ارزیابی خواهد کرد.

ولیعهد سعودی که از او به عنوان MBS یاد می شود، هشدار داد که اگر بایدن عربستان سعودی را مجازات کند، ریاض دیگر با دولت آمریکا معامله نخواهد کرد.

روزنامه واشنگتن پست روز پنجشنبه گزارش داد، ولیعهد سعودی همچنین تهدید کرده است که اقدام آمریکا، عواقب اقتصادی بزرگی برای واشنگتن خواهد داشت.

این تهدید در یک سند طبقه بندی شده بود که از یک سرور Discord به بیرون درز کرد، اما مشخص نبود که آیا این اظهارات بخشی از یک پیام خصوصی بوده که به ایالات متحده ارسال شده یا مورد دیگری است.

بن سلمان شمشیر را از رو بست

بایدن در اکتبر گذشته نارضایتی خود را از ریاض پس از توافق گروه تولیدکنندگان بزرگ نفت اوپک پلاس از جمله روسیه برای کاهش دو میلیون بشکه ای تولید نفت در روز، به وضوح بیان کرد. واشنگتن در تلاش بود تا مسکو را با تحریم تجارت نفتی اش به دلیل درگیری در اوکراین و کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی تنبیه کند.

رئیس جمهور آمریکا در آن زمان در مصاحبه ای با سی ان ان بدون اشاره به اقدامات احتمالی گفت: «عواقبی برای کاری که آنها با روسیه انجام داده اند وجود خواهد داشت.

بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی قبل از انتخابش قول داده بود که عربستان سعودی را به دلیل نقش ولیعهد آن در قتل جمال خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست در سال ۲۰۱۸، تحت فشار قرار دهد. ریاض اما عوامل سرکش را مقصر آن اعلام کرد.

این تهدید بایدن هرگز تحقق نیافت، زیرا کاخ سفید همیشه نشان داد که دولت بایدن از به خطر انداختن روابط دوجانبه خودداری کرده است. بر اساس یک توافق چند دهه ای، ایالات متحده امنیت عربستان سعودی را تامین می کند و در ازای آن، دسترسی واشنگتن به نفت آن را تضمین کرده است. نفت این پادشاهی تاکنون با دلار مبادله شده است و همین امر جایگاه آن را به عنوان یک ارز جهانی تقویت می کند.

اخیرا تعدادی از مقامات ارشد آمریکایی از جمله آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه به عربستان سعودی سفر کردند. این روابط در تضاد با روابط شخصی ضعیف بین بایدن و بن سلمان است که از ژوئیه گذشته تاکنون ملاقاتی نداشته اند.

پایان/

۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25930

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =