سفر چندمنظوره رئیس جمهور چین به  ریاض

سفر رئیس جمهور چین به عربستان در میانه پرونده های بزرگی همچون جنگ اوکراین، بحران بازار انرژی، مساله تایوان و تصمیم عربستان در همراهی با روسیه در بازار نفت صورت گرفته است.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «سی ان ان» آمریکا در مورد سفر شی جین پینگ رئیس جمهوری چین به عربستان سعودی نوشت، رئیس جمهور چین در سفری دو روزه در بحبوحه تنش های شدید میان ایالات متحده و سعودی، وارد عربستان شد.

سفر شی جین‌ پینگ به ریاض شامل نشست چین و اعراب و کنفرانس چین و کشورهای خلیج فارس خواهد بود.

به گفته یک دیپلماتیک عرب این دیدار نقطه عطفی برای روابط اعراب و چین است و پیش بینی می شود حداقل ۱۴ تن از سران کشورهای عربی در اجلاس سران چین و اعراب شرکت کنند.

نکته مهم از نگاه این رسانه مطرح آمریکایی این است که دولت های پکن و ریاض در چند ماه گذشته انجام این سفر را تائید نمی کردند و در مورد آن اطلاعاتی را به رسانه ها اعلام نکردند.

Saudi Crown Prince Mohammad Bin Salman faces Chinese President Xi Jinping across a bank of light and dark pink flowers during a summit in Beijing. Xi and his entourage are sitting along a table on one side and MBS and his entourage on the other. There is a traditional Chinese painting at the back and the flags of Saudi Arabia and China

طبق گزارش سی ان ان، در هر صورت این سفر ممکن است شکاف ریاض و واشنگتن را عمیق تر کند. ایالات متحده و سعودی هنوز بر سر تولید نفت با هم اختلاف دارند که در اکتبر با لفاظی های شدید و اتهامات متقابل هنگامی به اوج خود رسید که اوپک پلاس در تلاش برای تثبیت قیمت ها با وجود مخالفت آمریکایی‌ها تولید خود را دو میلیون بشکه در روز کاهش داد.

طبق این گزارش، غول اقتصادی شرق با ایالات متحده بر سر تایوان که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده چندین بار متعهد شده است که در صورت حمله چین از آن محافظت کند، اختلاف دارد. با این حال، چین و سعودی مواضع متفاوتی در قبال غرب در مورد جنگ اوکراین اتخاذ کرده اند.

Mohammed bin Salman and Xi Jinping during a meeting in Beijing in August 2016.

در هر صورت ریاض و پکن در موضوع حمایت از تحریم های علیه روسیه خودداری کردند و ریاض تأیید کرد که مسکو شریک اصلی در تولید انرژی است و باید در مورد تصمیمات اوپک پلاس با او مشورت شود.

پس از کاهش شدید تولید نفت در ماه گذشته، برخی از مقامات آمریکایی سعودی را به کمک به روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جنگ با اوکراین متهم کردند.

حضور شی جین پینگ در ریاض در شرایط حساس کنونی نشان دهنده عزم ریاض برای مقابله با نظم جهانی قطبی شده آمریکا بدون توجه به خواست متحدان غربی سعودی است. علاوه بر این دربار سعودی با ترتیب دادن دیدارهای جنبی با رهبران جهان عرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس می خواهد خود را رهبر جهان عرب نشان دهد و زمینه را برای آینده ای متفاوت که چین تعیین کننده خطوط بازی خواهد بود، آماده سازد.

در هر صورت به نوشته سی ان ان، سفر شی جین پینگ در زمانی انجام می شود که روابط ایالات متحده و سعودی در پایین ترین سطح خود قرار دارد. در عین حال نبود اطمینان در بازار جهانی انرژی و تعینن سقف قیمت نفت روسیه در کنار نفوذ آرام و پیوسته چین در همه عرصه های جهان موجب نگرانی بیش از پیش کاخ سفید شده است.

پایان/

۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 23148

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =