چین و دوراهی ایران و عربستان

برخی کارشناسان اعتقاد دارند ممکن است بخشی از سفر اخیر «شی جین پینگ» به منطقه خاورمیانه با هدف میانجیگری و کاهش تنش میان تهران و ریاض صورت گرفته باشد.

بهگزارش تحریریه، تارنمای «المیادین» لبنان در بخشی از گزارش خود درباره سفر چند روز قبل «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین به عربستان نوشت، چین با وجود تمرکز بر مسائل اقتصادی و تجاری و عدم تمایل به ورود به پرونده های مورد اختلاف کشورهای منطقه ناچار است برای حمایت از منافع تجاری و اقتصادی خود به برخی پرونده ها ورود کند.

چین به این موضوع پی برده که باید از ذهنیت تاجری که تنها به دنبال مشتری است، چشم پوشی کند و روابط خود را با کشورهای عربی تنوع بخشد. پکن اهمیت همکاری کشورهای منطقه و فرصت های اقتصادی و سرمایه گذاری موجود در آنها را درک می کند.

از طرف دیگر پکن میزان خطرات و چالش های منطقه ای را درک کرده است و از این رو، در نقش وسطه و نزدیک سازی دیدگاه ها میان طرف های متعارض در منطقه کوتاهی نخواهد کرد. زیرا این موضوع تنها معیار برای ایجاد فضای سرمایه گذاری امن است.

China deepens ties with Saudi Arabia with visit by Xi Jinping

طبق این گزارش، چین برای برنامه ریزی آینده اقدامات خود محاسبات دقیقی را انجام داده و به این نتیجه رسیده است که شاید مهمترین پرونده در این زمینه روابط ایران و عربستان باشد.

بنابراین مقامات در پکن اعتقاد پیدا کرده اندت که می توانند در این پرونده نقش بزرگی را بازی کنند. زیرا ایران شریک راهبردی چین است و این دو کشور یک توافقنامه همکاری راهبردی ۲۵ ساله را امضا کرده اند. عربستان هم تمایل بالایی به گسترش روز افزون روابط خود با چین به ویژه در شرایطی که روابط آن با آمریکا تیره شده است، دارد.

پایان/

۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 23171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =