چین دلار را از معاملات نفتی کنار می گذارد

رئیس جمهور شی جین پینگ اعلام کرد پکن برای پرداخت هزینه سوخت به یوان تلاش خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری «رویترز» نوشت، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین به رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس اعلام کرد که پکن به جای دلار آمریکا به خرید انرژی به یوآن اقدام خواهد کرد. این تصمیم نشان‌دهنده گام مهم دیگر در مسیر کنار گذاشتن دلار ارزیابی می شود.

رهبر چین هنگام سخنرانی در نشست چین و رهبران کشورهای عربی که اوایل این هفته به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد، بر ضرورت این اقدام تاکید کرد. شی در این اجلاس که بر اساس گزارش ها ۳۰ رهبر از سراسر منطقه گرد هم آمده بود، گفت وگوهای جداگانه ای با سران کشورهای حاشیه خلیج فارس داشت.

چین دلار را از معاملات نفتی کنار می گذارد

چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، در ماه نوامبر خرید نفت را ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داد و علیرغم محدودیت های شدید مرتبط با بیماری همه گیر، بالاترین میزان واردات نفت در ۱۰ ماه گذشته را ثبت کرد.

اگرچه پالایشگاه های دولتی چین خرید نفت خام آمریکا را افزایش دادند اما در عین حال واردات بالای نفت روسیه را قبل از تحریم اروپا در ۵ دسامبر و اعمال سقف قیمت نفت حفظ کردند.

پالایشگاه های مستقل چین همچنین مقدار بی سابقه ای از نفت خام تخفیف دار ایران را تحت عنوان نفت با منشأ مالزی خریداری کرده اند. این خرید به طور معمول به عنوان راهی برای انتقال نفت ونزوئلا و ایران که مورد تحریم آمریکا قرار دارند، صورت می گیرد.

داده‌های گمرک چین هم نشان می‌دهد که عربستان سعودی در ده ماهه نخست سال ۲۰۲۲ حدود ۱۸ درصد از کل خرید نفت خام چین را با فروش ۷۳.۵۴ میلیون تن یا ۱.۷۷ میلیون بشکه در روز به خود اختصاص داده و تامین‌کننده شماره یک نفت چین در این بازه زمانی بوده است.

علاقه شدید در میان واردکنندگان بزرگ نفت به یوان و سایر ارزها در پی تحریم‌های بی‌سابقه‌ای که واشنگتن و متحدانش علیه روسیه، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفت جهان به دلیل عملیات نظامی مسکو در اوکراین، وضع کردند، ایجاد شده است.

پایان/

۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23199

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =