پیامدهای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه

تصمیم غرب در تعیین سقف قیمتی برای نفت روسیه اگرچه با هدف کاهش درآمد نفتی مسکو در دوره جنگ اوکراین صورت گرفت اما پیامدهای گوناگونی را برای دوطرف و کشورهای جهان به همراه دارد.

به گزار تحریریه، «اورآسیا پست» نوشت، اتحادیه اروپا و شرکای آن مانند گروه G۷ و استرالیا برای فروش نفت روسیه در بازار جهانی قیمت تعیین کرده‌اند. عصر جمعه توافق شد سقف قیمت در ابتدا ۶۰ دلار آمریکا (۵۷ یورو) در هر بشکه باشد.

این امر از روز دوشنبه، همزمان با آغاز تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه روسیه اعمال شد.

نحوه اعمال
طبق این تصمیم، حمل و نقل نفت روسیه به کشورهای ثالث ممنوع است؛ مگر اینکه قیمت محموله نفتی بالاتر از سقف تعیین شده نباشد. به عبارت دیگر، در صورت رعایت محدودیت قیمت، شرکت‌های کشتیرانی غربی می‌توانند به حمل نفت روسیه به هند، چین یا سایر کشورها ادامه دهند. همین مقررات باید در مورد ارائه خدماتی مانند بیمه، کمک فنی و ... نیز اعمال شود.

نکته: به گفته مقامات بروکسل، بیش از نیمی از نفتکش‌های جهان تحت اداره شرکت‌های کشتیرانی اروپایی است.

اهداف:
• کاهش درآمدهای نفتی روسیه
• دشوارسازی تامین مالی روسیه در جنگ اوکراین

نکته: روسیه باید حتما در بازار نفت حضور داشته باشد. در غیر این صورت این منبع انرژی در بازار جهانی کمیاب‌تر می‌‍‌شود و قیمت‌ها نیز در غرب افزایش می‌یابد.

پیامدهای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه


تاثیرات
• تلاش برای ایجاد آرامش (از نظر غرب) در بازارهای انرژی
• سبک کردن کار کشورهای ثالث در خرید نفت
• جلوگیری از ادامه تامین مالی صندوق جنگ روسیه که قرار بود از راه افزایش قیمت نفت صورت گیرد.

نکته: به گفته نخست وزیر استونی، کایا کالاس، کاهش هر دلار در هر بشکه می‌تواند درآمد نفتی روسیه را سالانه ۲ میلیارد دلار کاهش دهد.

علت تعیین سقف قیمت به رغم تحریم نفتی روسیه
این طرح توسط آمریکایی‌ها پیگیری شد، چرا که می‌ترسیدند ممنوعیت واردات نفت روسی توسط اروپا، قیمت نفت غیرروسی و در نتیجه بنزین را افزایش دهد. علاوه بر این، مقررات تحریم نفت روسیه شامل ممنوعیت حمل و نقل نمی‌شد؛ بنابراین نفتکش‌های کشورهای اروپایی می‌توانستند به انتقال نفت روسیه -حتی نفت گران قیمت- به کشورهای ثالث ادامه دهند.

موفقیت یا عدم موفقیت
این موضوع به واکنش روسیه و سایر کشورها نیز بستگی دارد. تعیین سقف قیمت، بر بهای نفت خام تاثیرگذار است. البته مسکو می‌گوید نمی‌خواهد نفت خام را به کشورهایی که به سقف قیمت پایبند هستند، بفروشد.

اگر مسکو مقاومت کند، این امر می‌تواند منجر به کمبود نفت و در نتیجه افزایش قیمت‌ها شود. بنابراین بستگی زیادی به رفتار چین، هند یا مصر نیز دارد که در حال حاضر خریداران بخش بزرگی از نفت روسیه هستند.

پیامدهای تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه



کاهش قیمت نفت سوخت در آلمان؟
انجمن اقتصادی سوخت و انرژی آلمان معتقد است، میزان تأثیرگذاری غیرمستقیم این طرح بر بازار واردات نفت خام اروپا به عوامل مختلفی بستگی دارد:
• میزان سقف قیمت
• واکنش روسیه
• بود یا نبود نظارت و کنترل بر ناوگان نفتکش‌های مورد استفاده

نکته: اساسا قیمت نفت سوخت و قیمت بین‌المللی نفت خام با کمی تأخیر در یک راستا در حال پیش‌روی‌اند.

تاثیر بر قیمت بنزین؟
کریستین لابرر، کارشناس ADAC انتظار ندارد سقف قیمت نفت تأثیر جدی بر قیمت بنزین داشته باشد.«در نهایت بستگی به این دارد که آیا تعیین سقف، قیمت‌ نفت را کاهش می‌دهد یا برعکس، باعث افزایش آن می‌شود. با این حال، در هر دو حالت، عوامل دیگری مانند توسعه اقتصاد جهانی یا تحریم نفت روسیه احتمالا تأثیر شدیدتری بر قیمت نفت خواهد داشت.

پایان/

۱۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 23146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =