مصر هم از آمریکا فاصله گرفت

آمریکا یکی پس از دیگری هم‌پیمانان خود را در میان کشورهای عربی از دست می دهد؛ به تازگی مصر با درخواست آمریکا برای بستن حریم هوایی خود بر روی هواپیماهای نظامی روسیه مخالفت کرده است.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در گزارش خود نوشت، دولت آمریکا این روزها به بیماری هاری مبتلا شده است. این کشور در حالی که تلاش می کرد برخی کشورهای منطقه را به خود وابسته سازد و آنها بدون هیچ چون وچرایی، دیکته های آمریکا را اجرایی سازند اکنون در حال از دست دادن همپیمانان خود در منطقه است.

روزنامه «وال استریت ژورنال» در این زمینه فاش کرد دولت آمریکا فشارهای بسیاری بر مصر وارد کرده است تا این کشور حریم هوایی خود را بر روی هواپیماهای نظامی روسیه ببندد و این هواپیماها نتوانند به پایگاه های راهبردی روسیه در سوریه برسند. اما مقامات مصر با این درخواست آمریکا موافقت نکردند و حریم هوایی مصر را بر روی هواپیماهای روسیه باز گذاشتند.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم افزود منطقه خاورمیانه شاهد نوعی سرکشی علیه آمریکا است. همپیمانان آمریکا دیگر با درخواست های آمریکا موافقت نمی کنند. عربستان با خواست آمریکا برای افزایش تولید نفت با هدف کاهش قیمت آن در جهان مخالفت کرده و با این اقدام خود آمریکا را به چالش کشیده است.

مصر هم از آمریکا فاصله گرفت

همچنین ریاض با امضای توافق «اوپک پلاس» روابط خود را با روسیه تقویت کرده است. مقامات مصر هم روابط استوار خود با روسیه را حفظ کرده اند؛ قاهره با این کشور مانور نظامی برگزار کرده است. آنها پایگاه های هوایی مصر را بر روی هواپیماهای روسی گشوده اند.

بسیاری از گزارش ها نشان از این دارد که روسیه در سواحل شمالی مصر دارای پایگاه هایی است. حتی در ماه گذشته خبرهایی به بیرون درز کرد که نشان می داد مصر موافقت کرده است که روسیه را به 40 هزار موشک که کارخانه های نظامی آن تولید می کند تجهیز نماید تا روسیه از آنها در جنگ اوکراین استفاده کند.

روابط مصر و روسیه در همه عرصه ها به ویژه در عرصه نظامی در حال گسترش است. «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر که دارای پیشینه نظامی است همکاری نظامی با مسکو را ترجیح می دهد. بسیاری از منابع نزدیک به السیسی می گویند که او شیوه حکمرانی «جمال عبدالناصر» و سیاست های وی از جمله ائتلاف با روسیه و تجهیز ارتش مصر به تسلیحات روسی را می پسندد. از این رو، دور از ذهن نبود که مصر درخواست آمریکا برای بستن حریم هوایی خود بر روی هواپیماهای روسی را اجرایی نسازد.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد، آمریکا همپیمانان خود در میان کشورهای عربی را یکی پس از دیگری از دست می دهد. مخالفت کشورهای عربی با سیاست های آمریکا در حال افزایش است و در برابر آن همکاری این کشورها به ویژه در عرصه نظامی با روسیه در حال افزایش است. کشورهای عربی وابستگی خود به آمریکا را به پایین ترین سطح خواهند رساند.

پایان/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =