گرانی و تورم افسار گسیخته در مصر

دولت مصر در شرایطی برای قیمت‌گذاری کالاهای اساسی در این کشور تلاش می کند که قیمت برخی کالاها با افزایش ۱۰۰۰ درصدی همراه بود و شمار مصری هایی که زیر خط فقر به سر می برند به ۳۷ درصد از جمعیت ۱۰۵ میلیون نفری این کشور رسیده و تورم از مرز ۴۰ درصد گذشته است.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود درباره شرایط اقتصادی و قیمت کالاهای اساسی در مصر نوشت، «مصطفی مدبولی» نخست‌وزیر مصر اعلام کرد دولت قاهره تصمیم گرفته است پس از توافق با کارخانه داران به صورت ماهانه قیمت کالاهای اساسی مشخصی را بر اساس تغییرات در ارزش نهاده های تولید تعیین کند. قیمت گذاری دولت شامل کالاهایی همچون شکر، برنج، روغن خوراکی، لوبیا، شیر، ماکارانی و پنیر سفید می شود که بر زندگی شهروندان تأثیر ‌گذار هستند.

وی مدعی شد که هدف از تعیین قیمت برای کالاهای اساسی کنترل قیمت آن ها است و دولت با هرگونه احتکار کالاها با هدف بهره برداری از افزایش هزینه ها مقابله خواهد کرد.

به نوشته این روزنامه، از زمانی که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهوری مصر در سال ۲۰۱۴ قدرت را در این کشور در اختیار گرفت، به دلیل افزایش تورم و کاهش ارزش پوند مصر در برخی از موارد قیمت مواد غذایی نسبت به گذشته ۱۰۰۰ درصد افزایش یافته است.

گرانی و تورم افسار گسیخته در مصر

برای نمونه براساس آمار در چند سال اخیر قیمت هر کیلو شکر در مصر از ۴.۲۵ پوند به ۵۳ پوند رسیده که افزایش ۱۱۴۷ درصدی را نشان می دهد. قیمت هر کیلو برنج سفید از ۴.۲۵ به ۳۲ پوند رسید که از افزایش ۶۵۳ درصدی قیمت آن حکایت دارد. قیمت هر کیلو لوبیا هم از ۴ به ۴۰ پوند و قیمت عدس از ۶.۷۵ به ۵۰ پوند رسیده است.

در بخشی از گزارش این روزنامه می خوانیم: تورم و گرانی در دوره السیسی بی سابقه بوده است. او برای تامین هزینه پروژه های تبلیغاتی بزرگ خود از جمله ایجاد پایتخت اداری، مونوریل و قطار سریع السیر به دریافت وام خارجی وابسته شده است. این در حالی است که چنین پروژه هایی هیچ سودی را برای مردم نداشته و سبب کاهش بیشتر ارزش پوند مصر در برابر دلار شده است.

Egypt Inflation Soars as Higher Food Costs Add to Currency Angst - Bloomberg

بر اساس گزارش فوق، میانگین فقر هم در میان خانواده های مصر به دلیل کاهش درآمدها و افزایش سرسام آور قیمت کالاهای اساسی افزایش یافته است. شمار شهروندان مصری که زیر خط فقر به سر می برند به ۳۷ درصد از کل جمعیت ۱۰۵ میلیون نفری این کشور افزایش یافته است.

آمارهای رسمی نشان می دهند میانگین تورم سالیانه در مصر پیشترها به طور معمول حدود ۱۰ درصد بود که با شناور سازی قیمت ارز، این رقم افزایش یافت. با اینحال در سال ۲۰۱۶ میلادی آمار تورم این کشور به ۳۴ درصد رسید و از آن زمان افزایش قیمت ها تداوم داشت به نحوی که در سپتامبر گذشته تورم این کشور از مرز ۴۰ درصد گذشت.

پایان/

۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 28484

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =