مصر در دام صندوق بین المللی پول

شرط هایی که صندوق بین المللی پول برای دادن وام به مصر وضع کرده موجب کاهش شدید ارزش پول مصر شده است؛ در واقع وام های این نهاد موجب گرفتاری بیشتر مردم مصر می شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «اسراء عبیدات» تحلیلگر عمانی نوشت، تنها در یک روز پس از کاهش بی سابقه ارزش پوند مصر در برابر دلار آمریکا، در این کشور آفریقایی زلزله اقتصادی رخ داد. قیمت یک دلار به ۳۲ پوند مصر رسید که این رقم افزایش ۱۰۴ درصدی را نشان می دهد. این افزایش قیمت سبب افزایش درد و رنج های بیش از یکصد میلیون شهروند مصری می شود که اکنون از نسبت بالای تورم در این کشور رنج می برند.

وضع شرط هایی از سوی صندوق بین المللی پول و پذیریش این شرط ها از سوی نظام قاهره سبب از دست دادن ارزش پول مصر شده است. در نتیجه پذیرش شرط های صندوق از سوی دولت السیسی پول این کشور طی ۱۰ ماه ارزش خود را به میزان حدود ۱۰۴ درصد از دست داده است. این موضوع سبب می شود که مصر هم مانند برخی دیگر از کشورها در دام صندوق بین المللی پول گرفتار شود.

 مصر در دام صندوق بین المللی پول

این صندوق در آخرین گزارش خود آورده است که مصر هنگامی با این صندوق برای دریافت وام به ارزش ۳ میلیارد دلار به توافق رسید که به انعطاف پذیری ارز خود و نقش بزرگ بخش خصوصی و همچنین اصلاحات پولی و مالی پایبند بوده است. این در حالی است که مصر برای واردات نیازهای اساسی خود به خارج وابستگی دارد و افزایش قیمت دلار به زودی بر روی قیمت کالا تاثیر می گذارد و دلار در بازارها سیاه به ۳۵ پوند فروخته می شود.

به نوشته روزنامه الکترونیکی رای الیوم، تحلیل بانک های بزرگ سرمایه گذاری و نهاد مالی بین المللی نشان می دهد پوند مصر به طور بی سابقه ای ارزش خود را از دست داده است. بانک «گلدمن ساکس» در این زمینه گزارش کرد وضعیتی که پوند مصر به آن رسیده اقتضا می کند که مقامات این کشور به زودی وارد عمل شوند تا بتوانند نیازهای خود به ارز خارجی را در بازارهای رسمی تامین کنند و در نتیجه با یکسان سازی قیمت ارز به بازارهای موازی پایان دهند.

بانک «استاندارند چارتر» هم معتقد است تا زمان فراهم شدن دلار و ایجاد موازنه میان عرضه و تقاضای ارز خارجی و از بین رفتن حباب ها در بازارهای موازی، درد و رنج های پوند مصر ادامه خواهد یافت.

 مصر در دام صندوق بین المللی پول

بانک تجارت ابوظبی هم پیش بینی کرد که پوند مصر بازهم ارزش خود را از دست دهد. زیرا سیاست اخیر مصر برای جذب سرمایه ها کفایت نمی کند. بانک «اچ اس بی سی» هم عنوان داشت که پوند مصر در کوتاه مدت بین ۳۰ تا ۳۵ دلار باقی می ماند.

روزنامه رای الیوم در بخش پایانی گزارش خود آورد: افزایش نرخ بهره ادامه خواهد یافت و پیش بینی می شود تورم در سه ماه نخست سال جاری میلادی در مصر به ۲۵ درصد برسد. بنابراین با از دست رفتن بی سابقه ارزش پوند مصر، درد و رنج های بسیاری در انتظار مصری ها خواهد بود.

پایان/

۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23882

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =