تکاپوی کشورهای عربی برای برقراری روابط با سوریه

تحلیلگران معتقدند سفر اخیر وزیر امور خارجه امارات به سوریه دارای ابعاد راهبردی و پیام های منطقه ای بسیاری بوده است، اکنون کشورهای منطقه به دلایل گوناگون در صدد از سرگیری روابط با سوریه هستند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «العهد» لبنان در گزارش خود درباره سفر اخیر «عبدالله بن زاید» وزیر امور خارجه امارات به سوریه نوشت، عبدالله بن زاید برای دومین بار در طول بحران سوریه به این کشور سفر کرد.

اقدام کشورهای عربی و منطقه برای از سرگیری روابط با سوریه شتاب بیشتری به خود گرفته است. در حالی که رهبران ترکیه به طور آشکار اعلام کرده اند که برای برقراری روابط با رهبری سوریه تمایل دارند، امارات هم در این زمینه برای تنش زدایی با رهبری سوریه دست به کار شد. وزیر امور خارجه امارات با سفر اخیر خود به دمشق درهای گفت و گو با سوریه را تحت عناوین سیاسی مختلف در منطقه گشود.

تکاپوی کشورهای عربی برای برقراری روابط با سوریه

«ولید درویش» عضو مجلس الشعب سوریه در این زمینه تاکید کرد تنش زدایی کشورهای عربی و منطقه با سوریه هنوز هم تحت عناوین مختلف ادامه دارد. همگان به خوبی می دانند که سوریه محور اصلی اتحادیه عرب و از موسسان این اتحادیه است. سوریه گرانیگاه اتحادیه عرب است. اکنون پس از سپری شدن ۱۱ سال از جنگ تروریستی که علیه سوریه تحمیل شد با پیروزی ارتش سوریه با همکاری همپیمانان این کشور از جمله مقاومت لبنان و جمهوری اسلامی ایران اوضاع تغییر کرده است. این پیروزی پایه اصلی راه حل سیاسی بحران سوریه طبق درخواست نظام سوریه است.

عضو مجلس الشعب سوریه به العهد گفت از زمان آغاز بحران سوریه، موضع کشورهای عربی درباره دمشق متفاوت بود. عمان روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع نکرد و توازن را در این زمینه حفظ کرد. روابط عراق با سوریه هم بنا به دولتی که در عراق امور را در کنترل داشت با تردیدها و نوساناتی همراه بود و فشارهای آمریکا در این زمینه تاثیر گذار بود. امارات از طریق بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از سفر «بشار اسد» به این کشور خواهان از سرگیری روابط با سوریه است. مسائلی هم که در سفر اخیر وزیر امور خارجه امارات به سوریه مطرح شد بسیار سازنده بود و در بیشتر این موارد موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه و تنش زدایی کشورهای عربی با سوریه مطرح شد. مصر هم درباره اوضاع سوریه طرح های مثبتی دارد و این کشور هرگز درهای گفت و گو با سوریه را نبسته است.

به نوشته العهد، ترکیه هم در راستای منافع خود می خواهد با سوریه روابط خود را از سرگیرد. اردوغان در راستای اهداف انتخاباتی و سیاسی خود خواهان برقراری روابط است. با این وجود نظام سوریه با انجام دیدارهای امنیتی و سیاسی با رهبران ترکیه موافقت کرده است. هدف دولت سوریه در این زمینه کسب دستاوردهای اقتصادی و همچنین عقب نشینی نیروهای ترکیه از سوریه و باز پس گیری کامل ادلب است.

تکاپوی کشورهای عربی برای برقراری روابط با سوریه

وی اعتقاد دارد همه این اقدام ها بیانگر آن است که سوریه به مرحله تازه ای از جنگ که آن مرحله پیروزی سیاسی است، پیش می رود. این در شرایطی است که همگان می دانند که تماس های امنیتی با عربستان و بسیاری از کشورهای عربی هم در جریان است. زیرا سوریه در سطح کشورهای عربی و جهان به خزانه و بانک اطلاعاتی و امنیتی مهم در سطح کشورهای عربی و جهان تبدیل شده است. سوریه از همه تروریست هایی که از کشورهای عربی، آفریقایی به این کشور روانه شدند و در این کشور دست به اقدامات تروریستی زدند اطلاعات کاملی در اختیار دارد. این تلاش کشورهای عربی برای برقراری روابط با سوریه در حالی است که برای همه این کشورها مشخص شده است که «بشار اسد» نماینده قانونی همه طیف های مردم سوریه است.

«عمار یوسف» کارشناس مسائل سیاسی و اقتصادی هم معتقد است می توان سفر وزیر امور خارجه امارات به سوریه را تاکتیکی دانست. این سفر دارای ابعاد راهبردی و پیام های منطقه ای بسیاری است. سوریه به دلیل اینکه در مرکز سه قاره قرار گرفته است دارای موقعیت ویژه ای است. هزینه تجارت ترکیه با کشورهای عربی پس از ممانعت سوریه از عبور وسایل نقلیه از سرزمین های سوریه طی بحران این کشور بالا رفته است. سفر وزیر امور خارجه امارات به سوریه دارای ابعاد اقتصادی هم بوده است. هدف از این سفر آن است که راه ارتباط قتصادی میان ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس با وساطت امارات گشوده شود.

پایان/

۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 23694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =