اکتشاف گاز، دروغ انتخاباتی اردوغان؟!

کارشناسان می گویند اعلام خبر کشف گاز در ترکیه تلاشی از سوی اردوغان برای سرپوش نهادن بر گرانی، تورم و بیکاری های کمرشکن در ترکیه با هدف پیش بردن اهداف انتخاباتی است اما تجربه ها نشان داده کشف گاز در ترکیه دروغی بیش نیست.

به گزارش تحریریه تارنمای «المیادین» لبنان نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه چند روز پیش اعلام کرد که ذخایر جدیدی از گاز طبیعی در ترکیه کشف شده که مقدار آن ۵۸ میلیارد متر مکعب است. بر پایه اظهارات اردوغان با کشف این ذخایر در مجموع ذخایر گازی ترکیه در دریای سیاه به ۷۱۰ میلیارد متر مکعب می رسد.

اعلام این خبر در حالی است که شماری کارشناسان مسائل اقتصادی اطلاعات ارائه شده از سوی اردوغان درباره کشف گاز را دروغ می دانند و می گویند بیان این خبر به مفهوم آن نیست که این منابع گازی قابل استخراج است زیرا برپایه بسیاری از معیارهای فنی، اقتصادی و مالی استخراج این منابع امکان پذیر نیست.

اکتشاف گاز، دروغ انتخاباتی اردوغان؟!

به نوشته تارنمای المیادین، مخالفان بر این باورند که اعلام این خبر از سوی رئیس جمهوری ترکیه تلاش جدیدی از سوی وی برای بالا بردن روحیه مردم پس از گرانی، تورم و بیکاری های کمر شکن در ترکیه است که در نتیجه سیاست های اقتصادی، مالی شکست خورده اردوغان به وجود آمده است.

بسیاری از رسانه ها هم اعلام کردند که اردوغان و وزیران وی پیش از این هم بارها به مردم ترکیه اعلام کرده بودند منابع عظیمی از گاز و نفت در ترکیه کشف شده است. این در حالی است که با سپری شدن بیش از ۱۵ سال از اعلام چنین خبرهایی هنوز چیزی از منابع استخراج نشده اند.

رسانه های مخالف هم عنوان داشتند اردوغان پیش از انتخابات این خبر را اعلام کرده است درست مانند قبل که پیش از انتخابات شهرداری گذشته این خبر را اعلام رسانه ای کرده بود. هدف وی از اعلام این خبر آن است که بتواند در انتخابات از آن بهره برداری کند. تا کنون یک متر مکعب گاز هم استخراج نشده است.

اردوغان گفته است ارزش این منابع به یک ترلیون دلار می رسد. اما در ادامه شرکت نفت ترکیه مجبور شد این آمار را تصحیح کند که ذخایر مقدار گاز یک ترلیون متر مکعب است و ارزشی که اردوغان درباره آن صحبت کرده درست نیست.

آمریکا اظهارات وزیر کشور ترکیه را «غیر مسئولانه» خواند

همچنان اردوغان و وزیران و رسانه های وابسته به آن ها از رهبری ترکیه بر آینده جهان سخن می گویند. «سلیمان صویلو» وزیر کشور ترکیه همواره ادعا دارد که اردوغان همه تروریست ها را در ترکیه نابود کرده است و به زودی همه تروریست های منطقه و جهان را محو خواهد کرد. او در توهماتش همچنین مدعی است امنیت دمشق، بغداد، تهران، یمن، لیبی، بالکان از مسوولیت ترکیه و رهبر آن اردوغان است.

صویلر پیش بینی کرد که ترکیه به دلیل سیاست های داخلی و خارجی اردوغان، به بزرگترین کشور جهان تبدیل شده است، حال آنکه مخالفان اظهارات وزیر کشور ترکیه و اردوغان را به سخره گرفته اند و وی را به دروغ گویی متهم می کنند و می گویند اگر سخنان آن درباره کشف گاز راست است پس چرا او از پادشاهان، شاهزادگان و شیوخ خلیج فارس که برای قرض دادن میلیاردها دلار به ترکیه مسابقه می دهند التماس می کند؟

کسی به چنین گزارش هایی توجه نمی کند و پاسخ نمی دهد زیرا این گزارش ها در شرایطی است که ترکیه در بحران های مالی و اقتصادی خطرناکی به سر می برد و در آستانه ورشکستگی قرار دارد. بدهی داخلی و خارجی ترکیه به یک ترلیون دلار و میانگین تورم به ۲۰۰ درصد رسیده است. نرخ بیکاری هم ۱۷ درصد برآورد می شود.

با وجود همه این شکست ها، اردوغان به لطف اینکه ۹۵ درصد از رسانه های ترکیه را در کنترل خود دارد، توانسته است توجه افکار عمومی را از این مشکلات منحرف کند. با این وجود به دلیل قدرت سفسطه اردوغان و اطرافیانش، هنوز حدود ۳۰ درصد از مردم ترکیه می گویند که به اردوغان را می دهند.

پایان/

۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 23524

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =