سلاح گازی قطر برای نفوذ در اروپا

کارشناسان می گویند قطر طی سال های آینده سهم خود را در بازار گاز اروپا بیشتر می کند و این موضوع سبب افزایش نفوذ سیاسی دوحه در قاره سبز خواهد شد.

به گزارش تحریریه خبرگزاری رسمی اردن «عمون» نوشت، قطر در سال ۲۰۲۲ میلادی در سطح جهانی در رتبه نخست صادر کنندگان گاز قرار گرفت. حجم صادرات گاز طبیعی قطر حدود ۸۱.۲ میلیون تن بود. تارنمای شرکت انرژی قطر اعلام کرد که صادرات گاز طبیعی مایع قطر در سال ۲۰۲۳ میلادی در مقایسه با یک سال پیش به میزان ۵.۴ درصد افزایش می یابد.

قطر برای دستیابی به بازارهای گاز طبیعی با استرالیا و آمریکا رقابت می کند. به دلیل هزینه اندک استخراج و تولید گاز در قطر سود صادرات گاز برای دوحه در مقایسه با دیگر رقبا بیشتر است. این کشور امیدوار است در آینده نزدیک بتواند از طریق طرح توسعه میدان گازی خود در رقابت با آمریکا و استرالیا پیروز شود. طرح توسعه میدان گازی این کشور دو مرحله را هدف قرار داده است. در مرحله اول قطر افزایش تولید گاز طبیعی مایع از ۷۷ میلیون تن به ۱۱۰ میلیون تن تا سال ۲۰۲۶ هدف گذاری کرده است.

در مرحله دوم هم قطر تا سال ۲۰۲۷ تولید گاز را از ۱۱۰ میلیون تن تا ۱۲۶ میلیون افزایش می دهد.

سلاح گازی قطر برای نفوذ در اروپا

بخش عربی زبان خبرگزاری «آناتولی» هم گزارش خود آورد، قطر از نظر ذخایر و تولید گاز طبیعی در میان کشورهای عربی در رتبه نخست قرار دارد و بیشتر گاز آن طبق قراردادهای بلند مدت به سوی بازارهای آسیایی صادر می شود. اما این موضوع مانع از صادرات گاز این کشور به اروپا نمی شود.

قطر با کاهش تزریق گاز روسیه به اروپا یکی از جایگزین ها برای صادرات گاز به اروپا به شمار می رود. میزان صادرات گاز مایع قطر به اروپا طی ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۲ به مقدار ۱۶ درصد افزایش یافت اما هنوز هم عمده گاز این کشور به بازارهای آسیایی به ویژه چین، ژاپن و کره جنوبی صادر می شود. این کشور در حال تبدیل شده به بزرگترین صادر کننده گاز مایع در جهان هم است.

پیش بینی می شود قطر طی سال های آینده سهم خود را در بازار گاز اروپا افزایش دهد و این موضوع سبب افزایش نفوذ سیاسی این کشور در قاره سبز شود. گاز به سلاحی برای قطر در برابر اروپا تبدیل شده است، سلاحی که روسیه و الجزایر پیشترها مورد استفاده قرار گرفته و کارامدی خود را به اثبات رسانده است.

پایان/

۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 23632

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =