ایران در میان شرکای تجاری قطر جایی ندارد

با وجود نزدیکی جغرافیایی و مراودات سیاسی مناسب اما ایران هیچ جایگاهی را در میان شرکای تجاری مهم قطر ندارد.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» در گزارش خود درباره تراز تجاری قطر نوشت، تراز تجاری سالانه کشور قطر در ماه سپتامبر با ۸۹.۹ درصد افزایش به ۳۶.۳ میلیارد ریال (حدود ۱۰ میلیارد دلار) نسبت به ماه مشابه آن در سال گذشته میلادی رسید.

برپایه گزارش مرکز آمار و برنامه ریزی قطر ارزش صادرات قطر شامل صادرات با مبدا داخلی و صادرات مجدد با رشد ۷۰.۶ درصدی در سال به ۴۷.۶ میلیارد ریال رسید. همچنین ارزش واردات کالا به قطر هم افزایش یافت و به رقم ۱۱.۳ میلیارد رسید که این نسبت بیانگر افزایش ۲۸.۶ درصدی در سال است.

مقایسه آمار سالانه نشان از افزایش صادرات گازهای نفتی و سایر هیدروکربن‌های گازی به مقدار ۳۵.۴ میلیارد ریال معادل ۱۰۴.۲ درصد است. روغن‌های نفتی و روغن‌های مواد خام معدنی قیر هم با افزایش ۳۴.۳ درصدی به نزدیک به ۴.۸ میلیارد ریال رسیده است.

ایران در میان شرکای تجاری قطر جایی ندارد

روزنامه العربی الجدید در بخشی از گزارش خود آورد، چین نخستین مقصد صادرات قطر است. صادرات قطر به این کشور طی ماه سپتامبر به ۷ میلیارد ریال رسید. این رقم نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته افزایش ۱۴.۶ درصدی را نشان می دهد. پس از چین کره جنوبی با ۵.۷ میلیارد ریال و افزایش نسبت ۱۲ درصدی و سپس هند با ۵.۱ میلیارد ریال و افزایش نسبت ۱۰.۶ درصدی در رتبه های بعدی قرار دارند.

ایران در میان شرکای تجاری قطر جایی ندارد

همچنین قطر به عنوان میزبان آتی جام جهانی فوتبال، بزرگترین وارد کننده کالا از چین نیز به شمار می رود. این کشور کالاهایی به ارزش ۱.۶۴ میلیارد ریال از چین وارد کرده است. پس از چین آمریکا کالاهایی به ارزش ۱.۶۳ میلیارد ریال و ترکیه با ۹۰۰ میلیون ریال در رتبه های بعدی صادرات کالا به قطر قرار دارند.

در بخش پایانی این گزارش آمده است میانگین تورم در قطر طی ماه سپتامبر به ۶.۰۳ درصد رسید که این رقم نسبت به ماه آگوست گذشته افزایش ۱.۲۲ درصدی را نشان می دهد و این افزایش به دلیل افزایش هزینه برخی بخش های خدماتی، تفریحی و انرژی است.

پایان/

۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 22519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناصر IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
      1 1
      ایران قطر رو از تحریم اتحادیه عرب نجات داد زبق معمول ارتبازات ایران قط یک طرفه هستش و ایرانه که گاو شیرده هست نه عربستان