رقیب تازه برای راه ابریشم چین

کارشناسان تأکید می‌کنند که گذرگاه مواد غذایی از هند به خاورمیانه در واقع برآمده از نیاز راهبردی کشورهای شورای همکاری به تضمین امنیت غذایی‌شان و نیاز هند به افزایش ارزش تولید غذایی‌اش است.

به گزارش تحریریه، امارات و اسرائیل و هند در حال تلاش برای برقراری یک گذرگاه انتقال مواد غذایی در خاورمیانه هستند که می‌تواند به رقیبی جدی برای پروژه راه ابریشم جدید چین تبدیل شود.

ناظران این گذرگاه جدید مواد غذایی را، که از سواحل هند بر دریای عرب آغاز می‌شود و با عبور از بنادر امارات به بنادر اسرائیل در ساحل مدیترانه می‌رسد، رقیبی جدی برای طرح کمربند ـ جاده چین و کاربردی‌تر از آن برای کشورهای خاورمیانه می‌دانند، به خصوص که واشنگتن با جدیت برای ایجاد یک وزنه ژئوپلتیک در برابر گسترش حضور بازرگانی چین در منطقه تلاش می‌کند.

کارشناسان بخش حمل و نقل تأکید می‌کنند که این پروژه سه‌جانبه را نمی‌توان جایگزین طرحی ضد چینی و طرحی مورد حمایت واشنگتن دانست.

به گفته این کارشناسان، این پروژه از مدتی پیش و به صورت یک گزینه مستقل مطرح شده بود و علنی شدن آن در رسانه‌ها پس از نشست مجازی سران امارات و هند و اسرائیل و امریکا در سفر رئیس جمهوری امریکا به خاورمیانه انجام شد.

رقیب تازه برای راه ابریشم چین

این کارشناسان تأکید می‌کنند که گذرگاه مواد غذایی از هند به خاورمیانه در واقع برآمده از نیاز راهبردی کشورهای شورای همکاری به تضمین امنیت غذایی‌شان و نیاز هند به افزایش ارزش تولید غذایی‌اش است.

برقراری چنین گذرگاهی ضامن تأمین نیازهای غذایی منطقه و در امان ماندنش از پیامدهای بحران‌ جهانی ناشی از حمله روسیه به اوکراین است ضمن اینکه فرصت متنوع کردن منابع غذایی را برایشان فراهم می کند.

در بیانیه مشترک سران امریکا، اسرائیل، امارات و هند که پیش از نشست مجازی آنها صادر شده بر تعهد امارات به سرمایه‌گذاری دو میلیارد دلاری در «مجموعه‌های غذایی» هند تأکید شده است.

«مجموعه‌های غذایی» ترکیبی از کشاورزان و بازرگانان خرده‌فروش و کارخانه فراوری محصولات غذایی در هند است که در یک مجموعه و با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها در کاهش ضایعات و صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش بهره‌وری محصول همکار می‌کنند.

این چهار کشور همچنین بر کمک به اجرای پروژه‌های انرژی های تجدیدپذیر در هند تأکید و توافق کرده‌اند که در این راستا، کارشناسان بخش خصوصی امریکا و اسرائیل برای پایداری این پروژه‌ها با هند همکاری کنند.

رقیب تازه برای راه ابریشم چین

به موجب این توافقات، امارات در پی سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در پروژه‌های تولید مواد غذایی در هند است و امریکا و اسرائیل هم فناوری‌های پیشرفته خود در عرصه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت منابع آبی را در اختیار هند می‌گذارند.

هند دومین تولیدکننده بزرگ مواد غذایی به لحاظ کالری و چهارمین به لحاظ ارزش مالی تولیدات کشاورزی است.

در سال ۲۰۱۹، امارات و هند در پروژه‌ای به ارزش ۷ میلیارد دلار برای برقراری مسیر انتقال مواد غذایی میان هند و امارات شراکت کردند. نکته‌ای که نشان می‌دهد که این ایده ارتباط چندانی به جنگ اوکراین و بحران کنونی مواد غذایی جهان ندارد.

دو کشور همچنین افزایش ۳ برابری تجارت مواد غذایی میان یکدیگر تا ۲۰۲۵ را هدف‌گذاری کرده‌اند که اتصال مستقیم مزارع هند به بنادر امارات گام مهمی در تحقق این هدف است.

منبع: دیپلماسی ایرانی

پایان/

۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
کد خبر: 22681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =