رقیب ترکیه ای کریدور شمال-جنوب

دولت اردوغان سعی دارد تا کریدور جاده ای و ریلی را برای دسترسی به خلیج فارس از طریق خاک عراق احداث کند تا بندر بزرگ فاو را به ترکیه متصل نماید.

به گزارش تحریریه، تارنمای «میدل ایست نیوز» نوشت، وزارت حمل و نقل عراق جزئیات تازه ای از پروژه اتصال بندر بزرگ فاو به ترکیه از طریق یک بزرگراه و خط آهن را اعلام کرد.

«وجدی صالح شعیب»، مدیر بخش پروژه های عمرانی راه آهن در گفت و گو با «الصباح»، اظهار کرد که وزارت حمل و نقل موافقت های لازم برای مسیر پیشنهادی را دریافت کرده است که شامل دو بخش خودروهای سنگین و راه آهن باری و مسافربری به طول ۱۱۷۵ کیلومتر است.

شعیب تصریح کرد که ایجاد راه آهن در چارچوب برنامه توسعه بندر بزرگ فاو با ظرفیت سالانه بیش از ۳ هزار کانتینر و ۱۳ ملیون مسافر است و این راه آهن تا سال ۲۰۳۸ -۲۰۵۰ توان انتقال محموله های بیشتری خواهد داشت.

وی همچنین اشاره کرد که در طول این مسیر استراحتگاه ها و مناطق تخلیه بار نیز فراهم خواهد شد.

Iraq fumes against Turkey over deadly drone attack | PKK News | Al Jazeera

وی یادآور شد که راه آهن از دو خط تشکیل خواهد شد که خط نخست با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت برای انتقال مسافران است و خط دوم با سرعت ۱۳۰-۱۴۰ کیلومتر بر ساعت برای انتقال بار و کالا استفاده می شود.

به گفته این مقام، جاده خودروهای سنگین هم شامل ۳ باند ویژه کالا بوده و هر مسیر از نزدیکی بندر ام قصر آغاز شده و در امتداد مرزهای کویت ادامه می یابد تا به مرزهای ترکیه برسد و به طور کلی از ۹ استان عبور می کند.

وی خاطر نشان کرد که وزارت حمل و نقل پس از امکان سنجی های اولیه و پایانی، در حال بررسی مراحل طراحی جاده بوده و این جاده تا سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد و به بهره برداری خواهد رسید.

پایان/

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۰۰
کد خبر: 24709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =