اقتصاد، پاشنه آشیل اردوغان در آزمون سقوط و یا صعود لیر

کارشناسان اعتقاد دارند با وجود اقدامات پوپولیستی که اردوغان در روزهای منتهی به انتخابات این کشور انجام می دهد اما بحران اقتصادی ترکیه به اندازه ای عمیق و ویرانگر است که تنها راه حل برای آن دگرگونی کامل سیاست ها است.

به گزارش تحریریه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه یکی از حساس ترین مقاطع زندگی سیاسی خود را طی می کند. در حالی که زمان چندانی تا انتخابات ماه می ۲۰۲۳ این کشور باقی نمانده است اما وی برای افزایش محبوبیت و جلب نظر مردم هر اقدام پوپولیستی را انجام می دهد تا بتواند یک بار دیگر هم بر کرسی ریاست این کشور تکیه بزند.

وی وعده های بزرگ گوناگونی همچون ساخت سریع شهرهای ویران شده از زلزله، دادن گاز رایگان به کل مردم، افزایش حقوق کارمندان و کارگران برای دومین بار، نمایش تولید انواع تسلیحات نظامی گوشه ای از وعده های بزرگ و به احتمال زیاد دست نیافتنی وی در یک ماه اخیر بوده اند.

با اینحال بزرگترین چالش اردوغان برای انتخاب موضوع اقتصاد و تورم بیش از ۵۰ درصدی است که از بیشتر از یک سال قبل در این کشور رخ داده است. درحالیکه ارزش لیر هر روز پایین تر می آید و تا زمان تهیه گزارش برای هر یک دلار آمریکا باید بیشتر از ۱۹ لیر پرداخت شود اما چشم امید دولت و حزب عدالت و توسعه به دریافت وام های بیشتر یا التماس از کشورهای ثروتمند به ویژه اعراب خلیج فارس برای سرمایه گذاری بیشتر در این کشور است.

اقتصاد، پاشنه آشیل اردوغان در آزمون سقوط و یا صعود لیر

بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که با وجود موفقیت های اقتصادی چشمگیر وی در کمتر از دو دهه گذشته که بیشتر از همه به خاطر دلارهای اعتباری و وام صورت گرفت، اما همین مدل اقتصادی پیشنهادی اردوغان بوده است که اقتصاد ترکیه را از تعادل خارج نمود. تصمیم های یکی دو سال اخیر وی در کنار شکست های سیاسی در منطقه کارشناسان مسائل اقتصاد سیاسی را بر آن داشته تا تاکید کنند گذشته از آنکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز می شود مسیر قطعی مردم این کشور کاهش ارزش لیر و سخت تر شدن شرایط اقتصادی ترکیه در آینده است.

به باور بلومبرگ، هدف اقتصادی مدل پیشنهادی اردوغان ارائه سرمایه گذاری پررونق، مازاد حساب جاری، لیر قوی تر و ثبات قیمت ها بوده که در هر چهار مورد شکست خورده و به اهداف خود نرسیده است و ما اکنون شاهد بازگشت سیاست های مالی منطقی تر خواهیم بود.

«رابین بروکس» تحلیلگر مسائل اقتصادی نیز در مجموعه توئیت هایی مشکل اردوغان را بحران اقتصادی این کشور دانسته و آورده است:

اقتصاد، پاشنه آشیل اردوغان در آزمون سقوط و یا صعود لیر

«هیچ معمایی وجود ندارد که چرا لیر ترکیه تحت فشار کاهش ارزش قرار دارد: کسری تجاری ترکیه به سطوح بی سابقه افزایش یافته است. صادرات خوب است، زیرا لیر در حال حاضر ارزان و صنعت رقابتی است. موضوع حول یک انتخاب سیاستی است: محرک اعتباری برای تقویت رشد کوتاه مدت، که واردات را منفجر می کند.»

بروکس همچنین در توئیت دیگری آورده است:

اقتصاد، پاشنه آشیل اردوغان در آزمون سقوط و یا صعود لیر

«لیر ترکیه در دهه گذشته ۴۰ درصد کاهش یافته است، اما هیچ مشکلی در آن وجود ندارد: این ارزی نیست که همیشه سقوط کند. این به دلیل یک انتخاب سیاسی (اردوغان) سقوط کرده است: اتکای بیش از حد به اعتبار برای تقویت رشد کوتاه مدت. اگر این امر به پایان برسد، لیر دوباره بازگشت خواهد کرد.»

اقتصاد، پاشنه آشیل اردوغان در آزمون سقوط و یا صعود لیر

در کمتر از سه هفته مانده تا انتخابات ترکیه و با وجودی که بیشتر رسانه های ترکیه به دلیل ترس از انتقام گیری اردوغان به سراغ «کمال قلیچدار اوغلو» مهمترین رقیب انتخاباتی وی نمی روند و در قبال کارزار انتخاباتی او سکوت کرده اند اما همین اقدام موجب محبوبیت بیشتر رقیب حزب عدالت و توسعه شده است.

رقیب اردوغان اکنون با استفاده از نقطه ضعف دولت که همان اقتصاد، تورم و وضعیت معیشتی خراب مردم این کشور است با استفاده از ظرفیت های فضای مجازی و رسانه های اجتماعی و در آشپزخانه محقر خود سطح زندگی یک سیاستمدار ارشد ترکیه را به نمایش می گذارد تا به مردم در زمینه ضررورت به وجود آوردن یک تحول اساسی برای رفع بحران اقتصادی این کشور گوشزد کند.

پایان/

۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 25214

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =