اردوغان ذخیره ارزی و لیر ترکیه را نابود کرد

با اینکه مقام های بانک مرکزی ترکیه تصمیم های تازه ای را برای حفظ ارزش لیر اتخاذ کرده اند اما تصمیم های انتخاباتی اردوغان نه تنها ارزش لیر ترکیه را به پایین ترین حد رساند، بلکه ذخایر بانک مرکزی را هم به سطح خطرناکی کاهش داده است.

به گزارش تحریریه، ارزش لیر ترکیه روز گذشته (سه‌شنبه) ثابت بود و پس از اینکه بانک مرکزی ترکیه استفاده از ذخایر ارزی خود را برای حفظ نرخ ارز ملی متوقف کرد، در پایین‌ترین حد خود در برابر دلار آمریکا باقی ماند.

اکنون هر دلار آمریکا در مقابل بالاتر از ۲۶ لیر ترکیه معامله می شود و این ارز در روزهای اخیر در برابر دلار آمریکا ۲۸ درصد کاهش یافته است.

پول ترکیه به دلیل آخرین تصمیم بانک مرکزی این کشور برای کاهش الزامات نظارتی در صنعت بانکداری که با هدف حمایت از پول ملی بود، ضعیف شده است. هفته گذشته، رگولاتور نرخ بهره را ۶۵۰ واحد پایه افزایش داد و به ۱۵ درصد رساند.

همچنین بانک مرکزی این کشور از تزریق ذخایر ارزی بیشتر برای تقویت ارز داخلی و مدیریت نرخ ارز خودداری کرد. هفته گذشته، بلومبرگ گزارش داد که ترکیه در ۱۸ ماه گذشته حدود ۲۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را برای حمایت از لیر هزینه کرده و ذخایر کشور را به دلیل پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ بهره کاهش داده است.

اردوغان ذخیره ارزی و لیر ترکیه را نابود کرد

ذخایر خالص بین‌المللی بانک مرکزی ترکیه در هفته منتهی به ۱۲ مه به کمترین میزان در ۲۱ سال گذشته یعنی ۲.۳۳ میلیارد دلار کاهش یافت، زیرا تقاضا برای ارز پیش از انتخابات افزایش یافت.

به گزارش رویترز، این بانک در آخر هفته گذشته اعلام کرد که آخرین گام‌ها برای آزاد کردن بازارها و تضمین ثبات را انجام داده است؛ همزمان یک مقام ارشد این کشور گفت که نهاد مسئول سیاست ارزی خود را تعدیل کرده است.

این مقام مسئول گفت: بانک مرکزی ترکیه پس از تصمیم هفته گذشته خود در مورد نرخ سود اعلام کرد به هیچ وجه در سطح نرخ ارز با فروش ارز مداخله نمی کند.

وی افزود: اعداد به طور کامل توسط بازار آزاد تعیین می شود. از این رو از ذخایر ارزی استفاده نمی شود و دوره افزایش ذخایر آغاز شده است.

پایان/

۹ تیر ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 26237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =