فصل جدید روابط آنکارا با کشورهای عربی

پس از پیروزی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری، روابط ترکیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و نظامی در حال توسعه است و دو طرف افزایش همکاری در عرصه های مختلف را هدفگذاری کرده اند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «الخلیج آنلاین» امارات در گزارشی درباره روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه نوشت، پس از پیروزی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات ریاست جمهوری، روابط ترکیه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به ویژه در عرصه های سیاسی، اقتصادی و نظامی در حال توسعه است. رهبران دو طرف از طریق سفرهای پیاپی و اظهارات مثبت تمایل خود را برای گسترش روابط نشان داده اند.

روابط ترکیه و امارات

گزارش درباره روابط ترکیه و امارات نوشت، «عبدالله بن طوق المری» وزیر امور اقتصادی امارات روابط ترکیه با این کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت روابط این دو کشور رشد بی سابقه ای را شاهد خواهد بود. این دو کشور مرحله جدیدی از روابط و همکاری راهبردی را آغاز خواهند کرد. این دو کشور در چارچوب توافق ها در بخش های راهبردی از جمله فناوری های کشاورزی، امنیت غذایی، انرژی پاک و طراح های عمرانی همکاری خواهند کرد.

«ثانی الزیودی» وزیر تجارت خارجی امارات هم گفت توافق راهبردی دو کشور سبب افزایش تجارت غیر نفتی دو کشور تا بیش از ۴۰ میلیارد دلار تا ۵ سال آینده خواهد شد.

روابط ترکیه و عربستان

روابط ترکیه و عربستان از سال گذشته با سفر اردوغان به عربستان و سفر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان به ترکیه توسعه یافته است. صندوق توسعه عربستان در ۶ مارس سال جاری میلادی اعلام کرد عربستان تصمیم گرفته است ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی ترکیه پس انداز کند.

روابط ترکیه و قطر

در بخش دیگری از گزارش آمده است ترکیه و قطر هم دارای روابط راهبردی هستند. این دو کشور در عرصه های نظامی، اقتصادی و بسیاری از مسائل منطقه ای و بین المللی همکاری می کنند. پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، قطر در ارسال کمک های انسان دوستانه به زلزله زدگان ترکیه نقش برجسته ای بازی کرده است.

صندوق سرمایه گذاری قطر در پایان ماه ژانویه اعلام کرد قطر ۱۰ هزار کانکس برای زلزله زدگان را تحویل ترکیه داده است. همچنین جمعیت هلال احمر این کشور یک کمپین خیریه برای احداث شهرک آموزشی با هدف آموزش یتیمان زلزله زده به راه انداخت. همچنین وزیر دفاع قطر از ۵ تا ۱۶ ژانویه گذشته در مانور نظامی ترکیه شرکت کرد.

روابط ترکیه و کویت

چند روز پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، کویت با این کشور توافقی با هدف دستیابی به چندین جنگنده بیرق دار tb۲ امضا کرد. وزارت دفاع کویت در ژوئن گذشته اعلام کرد ترکیه با فروش جنگنده های بدون سرنشین به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار به کویت توافق کرده است.

روابط ترکیه و عمان

به نوشته تارنمای الخلیج آنلاین، عمان هم در نیمه ژوئن گذشته یک تفاهم نامه با هدف گسترش و تقویت همکاری به ویژه در زمینه هوا و فضا با ترکیه امضا کرده است. خبرگزاری عمان هم اعلام کرد مرکز آموزشی وابسته به فرودگاه های عمان یک توافقنامه با دانشگاه هوایی (ای – جی – ای) ترکیه امضا کرده است. هدف از این توافق، همکاری در زمینه آموزش هوایی و گسترش همکاری در بخش های هواپیمایی و تبادل تجربه است.

بحرین و ترکیه

روابط ترکیه و بحرین هم در حال گسترش است. دو طرف برای تقویت همکاری های تجاری تمایل دارند. شیخ «خالد بن عبدالله آل خلیفه» معاون نخست وزیر بحرین پس از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه گفت بحرین به گسترش همکاری تجاری با ترکیه تمایل دارد. او به خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گفت این دو کشور تا کنون ۳۸ توافق و یادداشت تفاهم در عرصه های مختلف از جمله مسائل مربوط به جوانان و آموزش، دفاع و صنایع امضا کرده اند.

در بخشی از گزارش این تارنما آمده است؛ حجم مبادلات تجاری میان دو کشور در سال ۲۰۲۲ به میزان ۶۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. این رقم سال گذشته میلادی ۸۸۳ میلیون دلار بود.

پایان/

۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 26377

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =