دور جدید مذاکرات عربستان سعودی و ترکیه در ریاض

عربستان سعودی و ترکیه دور جدیدی از گفتگوهای سیاسی خود را آغاز کردند.

به گزارش تحریریه، به نقل از اسپوتنیک، واس به عنوان خبرگزاری دولتی عربستان سعودی گزارش داد که معاونان وزرای خارجه عربستان سعودی و ترکیه در ریاض برای برگزاری مذاکرات سیاسی با هم دیدار و گفتگو کردند.

گفته شده این دیدار میان «ولید بن عبدالکریم الخریجی»، معاون وزیر خارجه عربستان سعودی و «بوراک آکچاپار»، سفیر ترکیه و هیئت همراه در مقر وزارت امورخارجه عربستان در ریاض صورت گرفته است.

همچنین طرفین راه‌های تقویت همکاری دو کشور در زمینه‎‌های مختلف و مسائل کلیدی منطقه‌ای و بین‌المللی را در کنار نگرانی‌های مشترک مورد بحث و بررسی قرار دادند.

روابط عربستان سعودی و ترکیه پس از حمایت ترکیه از قطر در مناقشه دیپلماتیک با ریاض در سال ۲۰۱۷ و همچنین پس از کشته شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول در سال ۲۰۱۸ رو به سردی گرائید.

با این حال پس از سفر رسمی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ریاض در سال ۲۰۲۲ که برای اولین بار در پنج سال گذشته این سفر انجام شد، روابط بین دو کشور به میزان زیادی گرم شد.

پیش از این و در هفته گذشته وزارت امور خارجه ترکیه در گزارشی از مجموعه‌ای از رایزنی‌های سیاسی این کشور خبر داده بود که «بوراک آکچاپار» معاون وزیر امور خارجه قرار است با همتایان خود در عربستان سعودی، یمن و کویت برگزار کند. در آن زمان وزارت خارجه ترکیه اعلام کرده بود که بوراک آکچاپار در چارچوب سفر خود به ریاض، رایزنی‌های سیاسی را با «منصور بجاش» معاون سیاسی وزارت امور خارجه یمن و همچنین با «جاسم محمد البودویی» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس برگزار خواهد کرد. طبق بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه، رایزنی‌های سیاسی معاون وزیر خارجه این کشور در سفر به عربستان و کویت، بر موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی متمرکز خواهد بود و در دیدار اخیر هم هیئت‌های ترکیه‌ای و سعودی مسائل منطقه‌ای را در مذاکرات دو طرف مورد توجه قرار دادند.

روابط عربستان و ترکیه از سال گذشته در حال گرم شدن است و در اسفندماه سال گذشته نیز اولین نشست مشترک بازرگانی عربستان و ترکیه با امضای ۸ توافق‌نامه برگزار شده بود. این نشست که اتحادیه اتاق‌های بازرگانی دو کشور آن را برگزار کرده‌اند در حاشیه نمایشگاهی به وسعت ۷ هزار متر مربع برای عرضه محصولات صنعتی و آرایشی و بهداشتی و لوازم خانگی و محصولات کشاورزی و پوشاک و مصالح ساختمانی ترکیه در عربستان برگزار شد و گام بزرگی برای ارتقای روابط تجاری دو طرف به شمار می‌رفت.

همچنین در تیرماه سال گذشته، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در سومین ایستگاه از سفرهای منطقه‌ای خود وارد ترکیه شد و مورد استقبال رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آنکارا قرار گرفته بود. پس از این سفر، دو کشور در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «در مذاکرات هیئت سعودی و ترکیه‌ای تسهیل مبادلات تجاری بین آنکارا و ریاض مورد بحث و بررسی قرار گرفت و دو کشور تمایل خود را برای توسعه طرح‌ها در زمینه انرژی ابراز کردند.» طبق این بیانیه، آنکارا صندوق‌های سرمایه گذاری سعودی را به سرمایه گذاری در شرکت‌های نوپای ترکیه دعوت کرد.

پایان/

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 25010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =